Çocuklar uzun zamandır tasarımcılar tarafından göz ardı edilmektedir. Ancak, yaratıcı mekanlar tasarlamak için çocukların tasarım süreçleri içerisinde yer alması önemlidir. Çocukların kullanıcısı oldukları mekanların tasarım sürecinde, kendi deneyimleri doğrultusunda sürece dahil edilmeye hakları vardır. Okul öncesi eğitim kurumları, çocuğun sosyalleşmeye ilk başladığı yer olarak önemlidir. Bu mekanların tasarımları çocukların gelecek yaşamlarını etkilemektedir. Okul öncesi dönemini de kapsayan tuvalet eğitimi sürecinde de çocukların gelecek yaşamlarını ve gelişimlerini etkilemektedir. Çocukların sağlıklı bir tuvalet alışkanlığı kazanmasıyla birlikte kas kontrolleri ve özbakım becerileri gibi birçok alanda farkındalık kazanması açısından önemlidir. Okul öncesi eğitim kurumlarındaki tuvalet iç mekanlarının tasarımı da çocukların bilişsel, fiziksel ve zihinsel gelişimlerini etkilemektedir. Araştırmanın amacı, kullanıcı olarak Alfa kuşağı olan 36-72 ay grubu çocukların beklentileri doğrultusunda okul öncesi eğitim kurumlarındaki ıslak hacim olarak tuvalet iç mekan tasarım kriterlerlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ve çocuklarla birlikte sürecin yürütülmesine imkan sağlayan Mozaik yaklaşım kullanılarak veri toplanmıştır. Çalışma sonucunda, Alfa kuşağı olan 36-72 ay grubu çocukların tuvalet iç mekanlarının tasarımına yönelik önerilerinin teknoloji odaklı olduğu belirlenmiştir.
Child-oriented design Preschool interior design Co-design Technology based design Restroom interior design.
Children have long been neglected by designers. However, children's participation in the design process is essential for the creation of creative spaces. Children have the right to be involved in the design of the spaces they use based on their personal experiences. Preschool educational institutions are essential as the initial socialization environment for the child. The designs of these facilities have an impact on the lives of children in the future. The process of toilet training, which includes the preschool years, impacts the lives and development of children in the future. In addition to a healthy toileting routine, it is necessary for children to develop awareness in many areas, such as muscle control and self-care abilities. The design of toilet interiors in preschool educational institutions also affects the cognitive, physical and mental development of children. The purpose of this study is to determine the interior design criteria of the toilet as a wet area in preschool educational institutions in accordance with the expectations of children in the 36-72 month age range who are members of Gen Alpha. The case study, one of the qualitative research methods, was used in this research, along with a mosaic approach, which allows the process to be conducted with children The study's findings revealed that the suggestions for the design of the toilet interiors of the 36-72 month group children, who are Gen Alpha, are tech-focused.
child-centered design co-design preschool interiors design technology-oriented design toilet interiors design.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | March 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/