BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN HENTBOL TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 1, 49 - 58, 01.04.2017

Öz

tespit etmek için geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçek için 50 soruluk madde havuzu oluşturulmuş ve uzman görüşleri doğrultusunda 20’si olumlu ve 20’si olumsuz 40 madde taslak formuna alınmıştır. Hazırlanan taslak 500 öğrenciye uygulanmış, geçerli olan 400 anket sonucu Açıklayıcı faktör analizi AFA için kayıt edilmiştir. Elde edilen verilerin uygunluğu için Kaiser-Meyer-Olkin KMO değeri .94 ve Bartlett Testi sonucu birinci faktör yük değeri .45 ve üzeri olan 20 madde seçilmiştir. AFA sonucunda ölçekte kalan 20 maddenin Lisrel 8.8 paket programında yapılan analizleri sonucu uyum indekslerini düşürücü etkiye sahip 8, 12, 14 ve 32. maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Son olarak ise iç tutarlılık katsayısı Cronbach Alfa .90; yapı güvenirliliği katsayısı .89; açıklanan varyansı .55 olarak gerçekleşmiş ve 3’ü olumsuz ve 13’ü olumlu toplam 16 sorudan oluşan ölçek formu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Allen, D.E., Guy, R. F. & Edgley, C. K.. (1980). Social psychology as social process. California: Wadswort Publishing Company, p. 194-196.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri Spss uygulamalı. (dördüncü baskı). İstanbul: Sakarya Kitabevi, s. 212-231.
  • Aydın, O. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1027.
  • Atkınson, R., Atkınson, r. C., hılgard, e. R. (1992). Psikolojiye Giriş II. Çev: Kemal ATAKAY ve diğerleri. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. (Beşinci.Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. Yalçın Ofset Matbaası, İstanbul, s. 87-96.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (6), s. 27-42.
  • Çetin, S. (2006). Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. (12.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirhan, G. ve Altay, F. (2001). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitim ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği II. Spor Bilimleri Dergisi, 12, (2), s. 9-20.
  • Ebel, R. L. & Frisbie, D. A. (1992). Essentials of educational measurement. (Fifth Edition). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Güvenç, B. (1976). Değerler, tutumlar ve davranışlar. R. Keleş (ed.), Toplum bilimlerinde Araştırma ve Yöntem. Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, (2), s. 138-151.
  • Hılgard, Ernest R., Atkinson, R.C. and Atkinson, R. L. (1971). Introduction to psyochology. New York: Harcourt Broce Jovanovich.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Meydan, C.H. & Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları (1.Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık, s. 37.
  • Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye Giriş. (Çev. Hüsnü Arıcı ve Orhan Aydın). (Ondördüncü Baskı). Ankara: Meteksan AŞ. 18. Oskamp, S. & Schultz, W.P. (2014). Attitudes and opinions (3.edition). USA: Pyschology Press.
  • Özgüven, İ. E. (2004). Psikolojik testler, Ankara: Sistem Ofset, 353.
  • Sakallı, N. (2010). Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler? İmge Kitabevi, Ankara.
  • Silverman, S., & Scrabis, K. A. (2004). A review of research on instructional theory in physical education. International Journal of Physical Education, 41 (1), s. 4-12.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci (1.Baskı). Ankara: Anı yayıncılık. ISSBN: 978-605-170- 014-4, s. 122.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (Onyedinci Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Tezbaşaran A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu
  • https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3 %A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu erişilmiştir.
  • tarihinde sayfasından 26. Türk Dil Kurumu (2016). Tutum. 12.08.2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&aram
  • a=kelime&guid=TDK.GTS.57ae2c8e178fc7.10415538
  • sayfasından erişilmiştir.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., Aydos, L. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlilik Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), s. 23-33.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 11(4), s. 2005-2020.

DEVELOPMENT OF HANDBALL ATTITUDE SCALE FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS1

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 1, 49 - 58, 01.04.2017

Öz

The aim of this study was to develop a reliable and valid attitude scale in order to assess the attitudes of the secondary school students towards handball branch. For scale 50 question substance pool was created and in accordance with the expert opinion 20 positive and 20 negative in total 40 questions were taken into the draft form. The prepared draft was applied to 500 students and 400 valid questionnaires results were recorded to program for exploratory factor analysis EFA . For the harmony of the obtained data, Kaiser-Meyer-Olkin KMO score 0,94 and 20 substances which had the first factor load value of Bartlett test result 0,45 and above, were chosen. The chosen substances were loaded Lisrel 8.8 program and with result of this program 8, 12, 14 and 32. items were removed because of the lowering effect of harmony indexes. Finally, the scale was realized as the internal consistency coefficient Cronbach's alpha 0,90; structural reliability coefficient 0,89; explained variance 0,55 and 16 question scale form which consisted of 3 negative and 13 positive question, was obtained

Kaynakça

  • Allen, D.E., Guy, R. F. & Edgley, C. K.. (1980). Social psychology as social process. California: Wadswort Publishing Company, p. 194-196.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri Spss uygulamalı. (dördüncü baskı). İstanbul: Sakarya Kitabevi, s. 212-231.
  • Aydın, O. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1027.
  • Atkınson, R., Atkınson, r. C., hılgard, e. R. (1992). Psikolojiye Giriş II. Çev: Kemal ATAKAY ve diğerleri. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. (Beşinci.Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. Yalçın Ofset Matbaası, İstanbul, s. 87-96.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (6), s. 27-42.
  • Çetin, S. (2006). Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. (12.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirhan, G. ve Altay, F. (2001). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitim ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği II. Spor Bilimleri Dergisi, 12, (2), s. 9-20.
  • Ebel, R. L. & Frisbie, D. A. (1992). Essentials of educational measurement. (Fifth Edition). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Güvenç, B. (1976). Değerler, tutumlar ve davranışlar. R. Keleş (ed.), Toplum bilimlerinde Araştırma ve Yöntem. Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, (2), s. 138-151.
  • Hılgard, Ernest R., Atkinson, R.C. and Atkinson, R. L. (1971). Introduction to psyochology. New York: Harcourt Broce Jovanovich.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Meydan, C.H. & Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları (1.Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık, s. 37.
  • Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye Giriş. (Çev. Hüsnü Arıcı ve Orhan Aydın). (Ondördüncü Baskı). Ankara: Meteksan AŞ. 18. Oskamp, S. & Schultz, W.P. (2014). Attitudes and opinions (3.edition). USA: Pyschology Press.
  • Özgüven, İ. E. (2004). Psikolojik testler, Ankara: Sistem Ofset, 353.
  • Sakallı, N. (2010). Sosyal etkiler: kim kimi nasıl etkiler? İmge Kitabevi, Ankara.
  • Silverman, S., & Scrabis, K. A. (2004). A review of research on instructional theory in physical education. International Journal of Physical Education, 41 (1), s. 4-12.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci (1.Baskı). Ankara: Anı yayıncılık. ISSBN: 978-605-170- 014-4, s. 122.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (Onyedinci Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Tezbaşaran A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu
  • https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3 %A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu erişilmiştir.
  • tarihinde sayfasından 26. Türk Dil Kurumu (2016). Tutum. 12.08.2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&aram
  • a=kelime&guid=TDK.GTS.57ae2c8e178fc7.10415538
  • sayfasından erişilmiştir.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., Aydos, L. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlilik Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), s. 23-33.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 11(4), s. 2005-2020.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İlyas Görgüt

Mehmet Güllü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Görgüt, İ., & Güllü, M. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN HENTBOL TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 49-58.

16227

16228

16229

16230