Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeşil Pazarlama Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 2, 425 - 437, 29.12.2023

Öz

Bu çalışmada amaç yeşil pazarlama ölçeğinin Türkçe geçerlilik ve güvenirliliğini yapmak ve yeşil pazarlamanın çeşitli demografik değişkenlere göre farklılaşma durumunu incelemektir. Araştırma verileri, Türkiye genelindeki Üniversitelerde sağlık bölümlerinde çalışan 470 akademisyenden anket yoluyla elde edilmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Demografik değişkenlere göre yeşil pazarlama algısının farklılık durumunu t testi ve Anova testi uygulanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen faktörler, doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular, orijinal ölçekte yer alan 14 maddenin iki faktör altında toplandığını ve iki faktöre ait açıklanan toplam varyansın %66.575 olduğunu göstermektedir. Elde edilen iki boyutlu yeşil pazarlama ölçeğinin uyum indeks değerleri incelendiğinde uyum indekslerinin iyi uyum aralığında yer aldığı tespit edilmiştir. Akademisyenlerin cinsiyet, yaş ve mesleki deneyimleri açısından yeşil ürün pazarlama yaklaşımı değişmemektedir. Akademik unvana göre ürün boyutunun ve idari göreve göre yeşil ürün pazarlama algısının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmanın kısıtlarından biri sadece Türkiye’de görev yapan ve sağlık bölümünde görev alan akademisyenlerin araştırmaya dahil edilmiş olmasıdır. Gelecekte yapılacak araştırmalarda farklı ülkelerde görev yapan ve farklı bölümlerde çalışan akademisyenlerin dahil edildiği araştırmalarla ülkeler bazındaki yeşil pazarlama algısına ait bulgular elde edilebilir. Sonuç olarak yapılan bu çalışma ile Türkiye şartlarında uygunluğu, geçerliliği ve güvenilirliği test edilmiş olan yeşil pazarlama ölçeği oluşturulmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Ali, M. (2021). A social practice theory perspective on green marketing initiatives and green purchase behavior. Cross Cultural & Strategic Management, 28(4), 815-838. American Marketing Association. (2023). Marketing Dictionary. https://marketing-dictionary.org/g/greenmarketing/
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd ed.). Routledge Academy.
  • Chan, E. S. (2013). Managing green marketing: Hong Kong hotel managers’ perspective. International Journal of Hospitality Management, 34, 442-461.
  • Chen, H. C., & Yang, C. H. (2019). Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria. Journal of cleaner production, 210, 256-265.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı (9th ed.). Sakarya Yayıncılık.
  • D'Souza, C., Taghian, M., Sullivan-Mort, G., & Gilmore, A. (2015). An evaluation of the role of green marketing and a firm’s internal practices for environmental sustainability. Journal of strategic marketing, 23(7), 600-615.
  • Dzulkarnain, Santoso, I., Ariqoh, T., & Maulida, N. (2019, February). Green marketing strategy for local specialty agro-industry development to support creative agro-industry. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 230, p. 012052). IOP Publishing.
  • Fraj, E., Martínez, E., & Matute, J. (2013). Green marketing in B2B organisations: An empirical analysis from the natural-resource-based view of the firm. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(7), 537-548.

Validity And Reliability Study of The Green Marketing Scale in Turkish

Yıl 2023, Cilt: 19 Sayı: 2, 425 - 437, 29.12.2023

Öz

The objective of this study is to assess the validity and reliability of the green marketing scale in Turkish, and to examine its differentiation based on various demographic variables. Data for the study was collected through a survey of 470 academics working in health departments of universities across Turkey. During the adaptation process of the scale, both exploratory and confirmatory factor analyses were performed. To evaluate differences in perceptions of green marketing based on demographic variables, t-tests and ANOVA tests were applied. The factors identified from the exploratory factor analysis were subsequently tested using confirmatory factor analysis. The results indicate that the 14 items in the original scale were grouped under two factors, with the total explained variance for these two factors being 66.575%. Upon examining the fit index values of the two-dimensional green marketing scale, it was determined that they fall within the range of good fit. There was no discernible difference in the approach to green product marketing among academics based on gender, age, or professional experience. However, differences were observed in the product dimension based on academic title and in the perception of green product marketing based on administrative duty. One of the limitations of the research is that only academics working in Turkey and serving in the health department were included in the study. In future research, by including academics working in different countries and in different departments, findings related to the perception of green marketing on a country-by-country basis can be obtained.In conclusion, this study has resulted in the development of a green marketing scale that has been tested and proven for its suitability, validity, and reliability under Turkish conditions.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Ali, M. (2021). A social practice theory perspective on green marketing initiatives and green purchase behavior. Cross Cultural & Strategic Management, 28(4), 815-838. American Marketing Association. (2023). Marketing Dictionary. https://marketing-dictionary.org/g/greenmarketing/
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd ed.). Routledge Academy.
  • Chan, E. S. (2013). Managing green marketing: Hong Kong hotel managers’ perspective. International Journal of Hospitality Management, 34, 442-461.
  • Chen, H. C., & Yang, C. H. (2019). Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria. Journal of cleaner production, 210, 256-265.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı (9th ed.). Sakarya Yayıncılık.
  • D'Souza, C., Taghian, M., Sullivan-Mort, G., & Gilmore, A. (2015). An evaluation of the role of green marketing and a firm’s internal practices for environmental sustainability. Journal of strategic marketing, 23(7), 600-615.
  • Dzulkarnain, Santoso, I., Ariqoh, T., & Maulida, N. (2019, February). Green marketing strategy for local specialty agro-industry development to support creative agro-industry. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 230, p. 012052). IOP Publishing.
  • Fraj, E., Martínez, E., & Matute, J. (2013). Green marketing in B2B organisations: An empirical analysis from the natural-resource-based view of the firm. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(7), 537-548.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeşil Ekonomi, Politika ve Yönetim (Diğer), İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olkan Budak 0000-0002-2276-2300

Mustafa Filiz 0000-0002-7445-5361

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Kabul Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Budak, O., & Filiz, M. (2023). Yeşil Pazarlama Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(2), 425-437.

İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU

Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr

ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553