Çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerine yönelik inovatif düşünme eğilimi ölçeğini geliştirmektir. Araştırmanın modeli temel araştırma olarak planlanmıştır. Araştırmada yer alan katılımcılar, Türkiye’de resmi ve özel anaokullarında çalışan\çalışmayan 787 öğretmendir. Geliştirilen ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliğini test etmek için “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ve “Değişime Direnç Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi (temel eksenler), doğrulayıcı faktör analizi, Spearmen sıra farkları korelasyon kat sayısı, iç tutarlılık anlamındaki güvenirlik için de Cronbach Alfa kat sayısı hesaplanmıştır. Çalışmanın sonucunda 10 maddeden oluşan tek boyutlu bir ölçek geliştirilmiştir. Varyansın %38’ini açıklayan ölçeğin Cronbach α kat sayısı .85’tir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları model–veri uyumunun sağlandığını göstermektedir (CMIN/DF=2.41, CFI=.98, GFI=.96, NNFI=.97 ve RMSEA=.06) Ölçekten alınan puanlar ile Bireysel Yenilikçilik Ölçeği puanları arasında pozitif yönde orta düzey (.67), Değişime Direnç Ölçeği ile ise negatif yönde orta düzey (-.31) korelasyonlar elde edilmiştir. 14 gün arayla gerçekleştirilen uygulamalardan elde edilen puanlar arasında .92 (p<.05) düzeyinde korelasyon tespit edilmiştir. Sonuç olarak, geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik İnovatif Düşünme Eğilimi Ölçeği”nin eğitim araştırmalarında kullanılmaya uygun psikometrik özelliklere sahip olduğu görülmüştür.
inovatif düşünme; ölçek geliştirme; okul öncesi öğretmenleri; inovasyon; yenilikçilik. inovatif düşünme ölçek geliştirme okul öncesi öğretmenleri inovasyon yenilikçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |