In this research the aim is to evaluate the effect of parent involved social skill aktivities on the social skills of preschool children. This research is based on quantitative research on experimental design. The study was designed as a pretest-posttest-retention test control group experimental study. The study group of this research are the normally developing children aged 6 (60-72 months) who are ongoing students of preschools that are under MEB in the years of 2016-2017. In the first experimental group there is 18 children, in the second one there is 22 and in the control group there are 18 children which makes the total of 58 preschool children which had been included to this research. A “demographic information form” had been constituted by the resaerchers to gain information about the child, parent and teacher. Preschool and Kindergarten Behaviour Scale had been use to specify the social skill level of children. The social skill plays were implemented by the preschool teachers for 8 weeks, 3 days per week and 45 minutes per day. For both the first and the second experimental group the social skill plays were the same however the main difference is researchers of this project developped 8 different plays that are supporting the social skills of the second experimental group and in these plays parent involment is included. According to the analysis that are made, between the experimental group 1, experimental group 2 and the control group, experimental group 2 in which parent participation was included had a difference of p<0.05.
Play Social Skill Parent Involvement Early Childhood Education
Bu çalışmanın amacı, aile katılımlı sosyal beceri oyunlarının okul
öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerilerine etkisini ortaya koymaktır.
Araştırma deneysel desende nicel bir çalışmadır. Araştırmada aile katılımlı
sosyal beceri oyunlarının çocukların sosyal becerileri üzerindeki etkisini
belirlemek amacıyla deneysel desen kapsamında ön test-son test kontrol gruplu
desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 60-72
aylık çocuklar oluşturmuştur. Araştırmada iki deney grubu ve bir kontrol grubu
yer almıştır. Deney grubu-1’de 18, deney grubu-2’de 22, kontrol grubunda 18
çocuk olmak üzere toplam 58 çocuk araştırmaya katılmıştır.. Araştırmada çocuk
ve ebeveyn hakkında bilgi edinmek amacıyla “demografik bilgi formu”
oluşturulmuş ve çocukların sosyal beceri düzeylerini belirlemek amacıyla da “Anaokulu
ve Anasınıfı Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Çocukların sosyal becerilerinin
geliştirilmesi amacıyla 24’ü sınıfta
oynanan, 24’ü aile katılımlı olmak üzere toplam 48 sosyal beceri oyunu araştırmacılar tarafından planlanmıştır. Deney
grubu-1 ve deney grubu-2’de sınıf içinde aynı oyunlar, 8 hafta, haftada üç gün
ve her gün 45 dakika süreyle uygulanmıştır. Deney grubu-2’de sınıf içi oyunların yanı sıra aile katılımını içeren oyunlar da
oynanmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney grubu-1, deney grubu-2 ve
kontrol grupları arasında aile katılımlı sosyal beceri oyunlarının oynandığı
deney grubu-2 lehine p<0.05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |