Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Öğrencilerle Çalışan Psikolojik Danışmanların Yaşadıkları Sorunlar ve Bu Sorunlara İlişkin Uyguladıkları Çözüm Yollarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 23 - 47, 31.05.2018

Öz



Bu araştırmanın amacı: Suriyeli öğrencilerle
çalışan psikolojik danışmanların yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin
uyguladıkları çözüm yollarının incelenmesidir. Nitel araştırma deseni
kullanılarak tasarlanan bu araştırmada veriler, yüz yüze görüşme yoluyla uzman
görüşü eşliğinde geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
elde edilmiştir.
Çalışma grubu, Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkâmil
ilçelerinde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı merkezi okulların farklı
düzeylerinde görev yapan, yaşları 23-52 arasında değişen 32 psikolojik
danışmandan oluşmuştur. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem
yöntemlerinden biri olan ölçüt örneklemeden yararlanılmıştır. Görüşmeler
sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda
kodlanarak içerik analizine tabii tutulmuştur. Araştırmada psikolojik
danışmanların yarısından fazlası, Suriyeli öğrencilerin bulundukları okula uyum
sağlamakta ciddi sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Karşılaşılan
sorunlardan en önemlisi dil problemidir.
Dil problemi
Suriyeli öğrencilerin bulunduğu okula uyum sağlamada zorluklar yaşamasına,
kendilerini ifade ederken şiddete başvurmalarına, akademik başarıda
yetersizliğe, kendi kültüründen arkadaşlarıyla gruplaşmalarına yol açmaktadır.
Katılımcılar, çözüm önerisi
olarak çoğu soruna temel oluşturan dil probleminin çözülmesi ve psikolojik
danışmanlara uygulamaya dönük travma eğitiminin verilmesi gerektiğini
vurgulamışlardır.





Kaynakça

  • AFAD. (2017). Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü, Yașam Koșulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araștırması.
  • Aker, T., Ayata, B., Özeren, M., Buran, B. ve Bay, A. (2002). Zorunlu İç Göç: Ruhsal ve Toplumsal Sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 97-103.
  • Balkar, B., Şahin, S. ve Işıklı-Babahan, N. (2016). Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) Görev Yapan Suriyeli Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1290-1310.
  • Baltacı, H.Ş. (2014). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Altıncı baskı. (Ed: A. Kaya). Okulda Kişilerarası İlişkiler ve İletişim. Ankara: Pegem Akademi. 274
  • Çiçekli, B. (2013). Açıklamalı Göç ve İltica Hukuku Terimleri Sözlüğü.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414
  • Emin, M.N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Politikalar. SETA Analiz, 153
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında Mülteci Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Öğretimsel Sorunlar ve Çözüme Dair Önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42
  • Erol, M. ve Ersever O.G. (2014). Göç Krizi ve Göç Krizine Müdahale. KHO Bilim Dergisi, 24(1), 47-68
  • GİGM. (2018). Geçici Koruma.
  • Gülüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Afro-Avrasya Özel Sayısı
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli Mülteci Çocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlara Düşen Rol ve Sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • MEB. (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri.
  • MEB. (2015). MEB Stratejik Plan (2015-2019).
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229
  • Şeker, B. D. ve Arslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Seydi, A.R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305
  • Tamer, M.G. (2017). Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeli Kocukların Trabzon Devlet Okullarındaki Durumu. Göç Dergisi, 4(1), 119-152
  • Türk, G.D. (2016). Türkiye’de Suriyeli Mültecilere Yönelik Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetlerine İlişkin Bir Değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi, 25, 145-157
  • UNICEF. (2018). İnsani Durum Raporu.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 23 - 47, 31.05.2018

Öz

The objective of this research is to find out the
complications faced by the psychological consultants working on the Syrian
children and to investigate the solutions to those problems. This research is
designed in a qualitative pattern by interviewing the experts in this field and
using the forms that are prepared in association with the expert reviews. The
study group was based on 32 psychological consultants  within an age group of 23-52 years old, who
were working in different levels at the schools under the National Curriculum
Board of Şahinbey and Şehitkamil municipalities of Gaziantep city.
  One of the methods of the benchmark
sampling  was used to determine the
working group. The data obtained as a result of the interviews were coded in
the direction of qualitative research methods and subjected to content
analysis. According to the findings of the study, more than half of the
psychological consultants reported to face troubles in order to adapt in the
schools which have Syrian students. The most important complication they faced
was language problem. Because of this language barrier the students find it
difficult to adapt in their current schools, abusing others while expressing
themselves, more academic failure, leading to make groups with students from
their own culture. In order to solve these problems, the participants suggested
on focusing to solve the basic language problem and application of
psychological counselling-based trauma education.

Kaynakça

  • AFAD. (2017). Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü, Yașam Koșulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araștırması.
  • Aker, T., Ayata, B., Özeren, M., Buran, B. ve Bay, A. (2002). Zorunlu İç Göç: Ruhsal ve Toplumsal Sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 97-103.
  • Balkar, B., Şahin, S. ve Işıklı-Babahan, N. (2016). Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) Görev Yapan Suriyeli Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1290-1310.
  • Baltacı, H.Ş. (2014). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Altıncı baskı. (Ed: A. Kaya). Okulda Kişilerarası İlişkiler ve İletişim. Ankara: Pegem Akademi. 274
  • Çiçekli, B. (2013). Açıklamalı Göç ve İltica Hukuku Terimleri Sözlüğü.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414
  • Emin, M.N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Politikalar. SETA Analiz, 153
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında Mülteci Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Öğretimsel Sorunlar ve Çözüme Dair Önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42
  • Erol, M. ve Ersever O.G. (2014). Göç Krizi ve Göç Krizine Müdahale. KHO Bilim Dergisi, 24(1), 47-68
  • GİGM. (2018). Geçici Koruma.
  • Gülüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Afro-Avrasya Özel Sayısı
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli Mülteci Çocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlara Düşen Rol ve Sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • MEB. (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri.
  • MEB. (2015). MEB Stratejik Plan (2015-2019).
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229
  • Şeker, B. D. ve Arslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Seydi, A.R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305
  • Tamer, M.G. (2017). Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeli Kocukların Trabzon Devlet Okullarındaki Durumu. Göç Dergisi, 4(1), 119-152
  • Türk, G.D. (2016). Türkiye’de Suriyeli Mültecilere Yönelik Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetlerine İlişkin Bir Değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi, 25, 145-157
  • UNICEF. (2018). İnsani Durum Raporu.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Selçuk Akay 0000-0003-4537-309X

Zeynep Hamamcı

Mahmut Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akay, S., Hamamcı, Z., & Kurt, M. (2018). Suriyeli Öğrencilerle Çalışan Psikolojik Danışmanların Yaşadıkları Sorunlar ve Bu Sorunlara İlişkin Uyguladıkları Çözüm Yollarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 23-47.