Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

BÜYÜK VERI VE CAMBRIDGE ANALYTICA İLIŞKISI ÜSTÜNE BIR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 56 - 63, 01.01.2022

Öz

Günümüz şartları bağlamında dijitalleşen dünyaya ayak uydurmak bir zorunluluk halini almaktadır. Çünkü, dünya değişmekte ve dönüşmektedir. Bu değişim ve dönüşüm bağlamında da hayatlarımızın birer veriye dönüştüğü birçok akademik çalışmada da ortaya konmaktadır. Bu akademik çalışmaların ışığında ise hayatlarımıza büyük veri olarak adlandırılan bir kavram girmiştir. Büyük veri olarak adlandırılan ve ifade edilen bu kavramın gelişen teknolojiler ile birlikte ise önemi her geçen gün artmaktadır. Özellikle Cambridge Analytica skandalının ardından büyük veri olarak ifade edilen bu kavramın anlam dünyası genişlemekte, büyümekte ve kendine yeni bir kapsam yaratmaktadır. Bunun yanı sıra ise önemi zaten anlaşılmakta olan büyük verinin ne kadar etki alanı geniş bir duruma işaret ettiği gözlemlenmektedir.
Bu nedenle bu çalışma kapsamında Cambridge Analytica skandalı çerçevesinde büyük verinin ne olduğu üzerinde durulmakta, mahremiyet, katılımcı kültür gibi kavramların üzerinde durulmaktadır. Daha sonrasında ise mevcut skandal kapsamında büyük verinin nasıl kullanıldığı ve nelere yol açtığı üzerinde durularak bu kavramların anahtar kelime olarak seçimi ile literatür taraması yapılmış ve ulaşılan bilgiler çalışmada derlenmiştir.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito Dergisi, Çev: Bülent O. Doğan, Yaz, (36).
  • Adorno, T.W. (2007), Kültür Endüstrisi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok Akımlarının Sosyal Medyadaki Eleştirisi: Twitter Üzerinden Yapılan Eleştirilerin İncelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 363- 381.
  • Aksoy Abdulkadir, & Türkölmez, O. (2020). Dı̇jı̇tal Çağa Demokrası̇yı̇ Çağırmak: Cambridge Analytica Skandalı. Journal of Political Administrative and Local Studies (JPAL), 3(1), 41- 59.
  • Altunışık, R. (2015). Büyük Veri: Fırsatlar Kaynağı mı Yoksa Yeni Sorunlar Yumağı mı? Yıldız Social Science Review, 1(1), 45- 76.
  • Amer, K., & Noujaim, J. (Yönetenler). (2019). The Great Hack [Sinema Filmi].
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. (B. Taşdemir, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika (2. b.). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Çelikoğlu, Nalan; (2008), ‘Mahremiyet’ Kişiye Ait Özel Alanlar Tartışması, İskenderiye Yayınları, İstanbul.
  • Çetin, İ. (2019). Yeni Medyada Yükselen Ses “Katılımcı Kültür”: Survivor Örneği. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2 (2), 150-173.
  • Fidan, M. (2019). İktidarın Panoptik Gözü Olarak Sosyal Medya: Facebook-Cambridge Analytica Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Gazetecilik, İstanbul.
  • Fuchs, C. 2010. Labour in Informational Capitalism. The Information Society 26 (3): 176-196.
  • Güden, O. (2019). Küresel Kuruluşların Kriz Yönetimi ve İletişimi Süreçlerine Yönelik Bir Değerlendirme: Facebook & Cambridge Analytica Veri Skandalının Retoriksel Arena Kuramı Bağlamında İncelenmesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (31), 209- 231.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York, NYU Press, 2006.
  • Kara, T. (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), 51- 60.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, (Çev. N. Nur Domaniç)., İstanbul: Sarmal.
  • LCIA (2011): “Big Data: Big Opportunities to Create Business Value”, http://poland.emc.com/microsites/cio/articles/big-data-big- opportunities/LCIA-BigData-Opportunities-Value.pdf.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge:MIT.
  • Mutlu, E. (2017). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Prytherch, R. (2005). Harrod's Librarians' Glossary and Reference Book A Directory of Over 10.200 Terms, Organizations, Projects and Acronyms in the Areas of Information Management, Library Science, Publishing and Archive Management. Londra: Routledge.
  • Şeker, Ş. E. (2013). İş Zekası ve Veri Madenciliği. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük (5 b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uzunoğlu, S. (2015). Yeni Medyada Dijital Emek Sömürüsü: Tüketiciden Üreticiye Yeni Medya, Yeni Sömürü Pratikleri. Intermedia International E-journal, 2 (1), 181-194.
  • Ünür, E., & Apak, D. (2021). Maddelendirilmiş Anlatımla İletişim ve Medya Kavramları Sözlüğü. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yüksel, M. (2003). Mahremiyet Hakkı ve Sosyo - Tarihsel Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 58(1), 181- 213.

A REVIEW ON THE RELATIONSHIP OF BIG DATA AND CAMBRIDGE ANALYTICA

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 56 - 63, 01.01.2022

Öz

In the context of today's conditions, it becomes a necessity to keep up with the digitalized world. Because the world is changing and transforming. In the context of this change and transformation, it is also revealed in many academic studies that our lives have turned into data. In the light of these academic studies, a concept called big data has entered our lives. The importance of this concept, which is called and expressed as big data, is increasing day by day with the developing technologies. Especially after the Cambridge Analytica scandal, the meaning world of this concept, which is expressed as big data, is expanding, growing and creating a new scope for itself. In addition to this, it is observed how big data, whose importance is already understood, points to a situation with a wide range of influence.
Therefore, this study focuses on what big data is within the framework of the Cambridge Analytica scandal, and focuses on concepts such as privacy and participatory culture. Then, within the scope of the current scandal, how big data is used and what it causes, a literature review was made with the selection of these concepts as keywords and the information obtained was compiled in the study.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito Dergisi, Çev: Bülent O. Doğan, Yaz, (36).
  • Adorno, T.W. (2007), Kültür Endüstrisi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok Akımlarının Sosyal Medyadaki Eleştirisi: Twitter Üzerinden Yapılan Eleştirilerin İncelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 363- 381.
  • Aksoy Abdulkadir, & Türkölmez, O. (2020). Dı̇jı̇tal Çağa Demokrası̇yı̇ Çağırmak: Cambridge Analytica Skandalı. Journal of Political Administrative and Local Studies (JPAL), 3(1), 41- 59.
  • Altunışık, R. (2015). Büyük Veri: Fırsatlar Kaynağı mı Yoksa Yeni Sorunlar Yumağı mı? Yıldız Social Science Review, 1(1), 45- 76.
  • Amer, K., & Noujaim, J. (Yönetenler). (2019). The Great Hack [Sinema Filmi].
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. (B. Taşdemir, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika (2. b.). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Çelikoğlu, Nalan; (2008), ‘Mahremiyet’ Kişiye Ait Özel Alanlar Tartışması, İskenderiye Yayınları, İstanbul.
  • Çetin, İ. (2019). Yeni Medyada Yükselen Ses “Katılımcı Kültür”: Survivor Örneği. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2 (2), 150-173.
  • Fidan, M. (2019). İktidarın Panoptik Gözü Olarak Sosyal Medya: Facebook-Cambridge Analytica Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Gazetecilik, İstanbul.
  • Fuchs, C. 2010. Labour in Informational Capitalism. The Information Society 26 (3): 176-196.
  • Güden, O. (2019). Küresel Kuruluşların Kriz Yönetimi ve İletişimi Süreçlerine Yönelik Bir Değerlendirme: Facebook & Cambridge Analytica Veri Skandalının Retoriksel Arena Kuramı Bağlamında İncelenmesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (31), 209- 231.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York, NYU Press, 2006.
  • Kara, T. (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), 51- 60.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, (Çev. N. Nur Domaniç)., İstanbul: Sarmal.
  • LCIA (2011): “Big Data: Big Opportunities to Create Business Value”, http://poland.emc.com/microsites/cio/articles/big-data-big- opportunities/LCIA-BigData-Opportunities-Value.pdf.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge:MIT.
  • Mutlu, E. (2017). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Prytherch, R. (2005). Harrod's Librarians' Glossary and Reference Book A Directory of Over 10.200 Terms, Organizations, Projects and Acronyms in the Areas of Information Management, Library Science, Publishing and Archive Management. Londra: Routledge.
  • Şeker, Ş. E. (2013). İş Zekası ve Veri Madenciliği. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük (5 b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uzunoğlu, S. (2015). Yeni Medyada Dijital Emek Sömürüsü: Tüketiciden Üreticiye Yeni Medya, Yeni Sömürü Pratikleri. Intermedia International E-journal, 2 (1), 181-194.
  • Ünür, E., & Apak, D. (2021). Maddelendirilmiş Anlatımla İletişim ve Medya Kavramları Sözlüğü. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yüksel, M. (2003). Mahremiyet Hakkı ve Sosyo - Tarihsel Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 58(1), 181- 213.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Mustafa Eren Akpınar 0000-0002-3917-3203

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, M. E. (2022). A REVIEW ON THE RELATIONSHIP OF BIG DATA AND CAMBRIDGE ANALYTICA. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 56-63.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)