Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 8, 26.06.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı, viyolonsel öğrenimi almakta olan öğrencilerin viyolonsel dersine ilişkin tutumlarını ölçmekte kullanılabilecek bir ölçme aracı (VTÖ) geliştirmektir. Çalışmada, bu amaçla gerçekleştirilen işlem basamakları açıklanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ilk olarak alan yazın taraması yapılmış ve benzer ölçekler incelenmiştir. Alanyazın incelemesi ve alan uzmanlarının yardımıyla 35 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. 2009-2010 öğretim yılında Türkiye’deki eğitim fakültelerinde viyolonsel öğrenimi almakta olan 248 lisans öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizinde varimax dönüşümlü temel bileşenler analizi yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için iç tutarlık katsayısı (Cronbach alpha) ve bu kapsamda madde toplam korelasyonları hesaplanmıştır. Kaiser-Meyer Olkin (KMO) değerinin 0.96, iç tutarlık katsayısı (Cronbach alpha) değerinin 0.96 olduğu görülmüştür. Buradan hareketle bu ölçeğin viyolonsel öğrencilerinin viyolonsel dersine ilişkin tutumlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçebileceği sonucu elde edilmiştir

Kaynakça

  • Arkonaç, A. S. (2001). Sosyal Psikoloji. (2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayım.
  • Arul, M.J. (2002). Measurement of Attitudes. Web: http://www.geocities.com/arulmj/atti2-b.html. 27. 03. 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Başaran, İ. E. (2005). Eğitim Psikolojisi- Gelişim Öğrenme ve Ortam. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar, Türk Psikologlar Derneği.
  • Yayınları No: 24, Ankara.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004). Yeni İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Likert Tipi Ölçeklere Madde Seçmede Geleneksel Madde Analizi Tekniklerinin Karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19 (54), 77-87.
  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özmenteş, G . (2006). Elementary Education Online. İlköğretim Online, 5(1), 23-29. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr. 27. 03. 2010 tarihinde alınmıştır.

Development of An Attitude Scale for Cello Lesson

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 8, 26.06.2012

Öz

The purpose of this study is to develop a scale to measure the attitudes towards cello lessons of
students in the music education departments. Processing steps in the development of a scale have been
explained. In the process of developing the scale, first of all a literature review was conducted and similar scales
were studied. A pool of 35 items was prepared by the help of information from the literature and through the
contributions of professionals. The scale was applied to 248 cello students attending Music Education
Departments in the Faculties of Education in Turkey. Factor analysis has been used to determine the structural
validity of the scale. In the factor analysis, the main components analysis with varimax transformation has been
used. For the reliability, inner co-efficiency has been employed and regarding this, total matter correlations have
been calculated. Kaiser- Meyer Olkin value has been measured as 0.96 and the inner co-efficiency has been
measured as 0.96. These results show that this scale is a reliable and valid means to measure the attitudes of the
students towards cello lessons

Kaynakça

  • Arkonaç, A. S. (2001). Sosyal Psikoloji. (2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayım.
  • Arul, M.J. (2002). Measurement of Attitudes. Web: http://www.geocities.com/arulmj/atti2-b.html. 27. 03. 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Başaran, İ. E. (2005). Eğitim Psikolojisi- Gelişim Öğrenme ve Ortam. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar, Türk Psikologlar Derneği.
  • Yayınları No: 24, Ankara.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004). Yeni İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Likert Tipi Ölçeklere Madde Seçmede Geleneksel Madde Analizi Tekniklerinin Karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19 (54), 77-87.
  • Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özmenteş, G . (2006). Elementary Education Online. İlköğretim Online, 5(1), 23-29. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr. 27. 03. 2010 tarihinde alınmıştır.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Umuzdaş

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, S. (2012). Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 1-8.
AMA Umuzdaş S. Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İOO. Haziran 2012;11(2):1-8.
Chicago Umuzdaş, Serpil. “Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 11, sy. 2 (Haziran 2012): 1-8.
EndNote Umuzdaş S (01 Haziran 2012) Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online 11 2 1–8.
IEEE S. Umuzdaş, “Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, İOO, c. 11, sy. 2, ss. 1–8, 2012.
ISNAD Umuzdaş, Serpil. “Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 11/2 (Haziran 2012), 1-8.
JAMA Umuzdaş S. Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İOO. 2012;11:1–8.
MLA Umuzdaş, Serpil. “Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 2, 2012, ss. 1-8.
Vancouver Umuzdaş S. Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İOO. 2012;11(2):1-8.