Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on academic achievement and science process skills

Yıl 2007, Cilt: 6 Sayı: 3, 377 - 389, 26.06.2007

Öz

The purpose of the study was to investigate the effect of creative and critical thinking based
laboratory method on prospective primary teachers’ science process skills and academic achievement. This
research was conducted with 94 prospective elementary teachers who were enrolled in two classes of education
faculty in the spring semester of the 2004-2005 academic year. While the creative and critical thinking based
laboratory applications were conducted in the experimental group, traditional laboratory applications were
conducted in the control group. As a result of the investigation, it was determined that the experimental group
was successful than the control group in terms of the science process skills and academic achievement.
Implications for science education at the teacher education level were discussed

Kaynakça

  • Aksu, M. (1989). Biçimlendirmeye, yeti tirmeye dönük de erlendirmenin okullardaki ö renmeye etkisi. Doktora Tezi . Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Bonk, J. G,& Smith, S.G.(1998). Alternative ınstructional strategies for creative and critical thinking in the accounting curriculum. Journal of Accounting Education.16 (2), 261- 293.
  • Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction. 14, 359-379.
  • Demirel, Ö. (2004) E itimde Program Geli tirme. (6.baskı). Ankara:Pegem Yayıncılık
  • Duchscher, B. E. J. (1999). Catching the wave: understanding the concept of critical thinking. Journal of Advanced Nursing. 29(3),577-583.
  • Enger, K.S. & Yager, R.E. (1998). The Iowa assessment handbook. The Iowa- SS&C Project, (pp.5-13) Science Education Center, The University of Iowa, Iowa City.
  • Jackson, L.(2000). Increasing Critical Thinking Skills To Improve Problem-Solving Ability n Mathematics. Master thesis of arts in teaching and leadership. Saint Xavier University. Northern Illinois.
  • Kimmel, P. (1995). A Framework For Incorporating Critical Thinking into Accounting Education. Journal of Accounting Education. 13(3), 299-318.
  • Koray, Ö. (2003), Fen E itiminde Yaratıcı Dü ünmeye Dayalı Ö renmenin Ö renme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamı Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, E itim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurfiss, J. G. (1988). Critical Thinking, theory, research, practice and possibilities.Washington, D.C:Association for the Study of Higher Education.
  • O uz, M.(2002). lkö retim Fen Bilgisi Dersinde Yaratıcı Problem Çözme Yönteminin Ba arıya ve Tutuma Etkisi, Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Özdemir, M. (2004). Fen e itiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuar yönteminin akademik ba arı, tutum ve kalıcılı a etkisi. (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Özden, Y. (2004). Ö renme ve ö retme. (6. Baskı).Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Parners, S.J.& Reese H.W(1970). Programming creative behaviour, Child Development, 41, 413-423.
  • Paul, R. & Elder, L. (2004). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools.. [online]: Retrieved on 09-May-2005, at URL: http://www.criticalthinking.org
  • Sandwith, N.D. (1978). The Effect Of Trainning For Creativity On The Divergent Thinking Abilities Of A Sample Of Turkısh Nineth Graders. Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi, stanbul: Bo aziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saeki, N., Xitao F. and Lani, V. D. (2001). A Comparative Study of Creative Thinking of American and Japanese Colloge Students The Journal of Creative Behavior. 35 (1),24- 26
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun Çözme Programının Etkilili i: EYTP Ö rencilerine li kin Bir Ara tırma, Yayımlanmamı Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tamir, P. (1997) How are laboratories used?, Journal of Research in Science Teaching, 14(4), 311-316.
  • Vural, B. (2004) Ö renci Merkezli E itim ve Çoklu Zeka. Ankara: Hayat Yayınevi Kaynaklar:

Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi

Yıl 2007, Cilt: 6 Sayı: 3, 377 - 389, 26.06.2007

Öz

Bu araştırmanın amacı, yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen labatuarı uygulamaları sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri ve akademik başarı seviyeleri etkisini incelemektir. Bu araştırma, 2004-2005 akademik yılının ilkbahar döneminde, eğitim fakültesinin 2 farklı sınıfında bulunan 94 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda, laboratuar uygulamalar, yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli yapılken, kontrol grubunda, geleneksel laboratuar uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, deney grubundaki öğretmen adaylarının akademik başarısı, kontrol grubundaki öğretmen adaylarından bir şey daha başarılı ve bilimsel işlem becerisi açısından önemli bir şey daha gelişmiş kişiler belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgularnamiştir, fen eğitimi açısından, sonuçlar tartışılmıştır

Kaynakça

  • Aksu, M. (1989). Biçimlendirmeye, yeti tirmeye dönük de erlendirmenin okullardaki ö renmeye etkisi. Doktora Tezi . Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Bonk, J. G,& Smith, S.G.(1998). Alternative ınstructional strategies for creative and critical thinking in the accounting curriculum. Journal of Accounting Education.16 (2), 261- 293.
  • Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction. 14, 359-379.
  • Demirel, Ö. (2004) E itimde Program Geli tirme. (6.baskı). Ankara:Pegem Yayıncılık
  • Duchscher, B. E. J. (1999). Catching the wave: understanding the concept of critical thinking. Journal of Advanced Nursing. 29(3),577-583.
  • Enger, K.S. & Yager, R.E. (1998). The Iowa assessment handbook. The Iowa- SS&C Project, (pp.5-13) Science Education Center, The University of Iowa, Iowa City.
  • Jackson, L.(2000). Increasing Critical Thinking Skills To Improve Problem-Solving Ability n Mathematics. Master thesis of arts in teaching and leadership. Saint Xavier University. Northern Illinois.
  • Kimmel, P. (1995). A Framework For Incorporating Critical Thinking into Accounting Education. Journal of Accounting Education. 13(3), 299-318.
  • Koray, Ö. (2003), Fen E itiminde Yaratıcı Dü ünmeye Dayalı Ö renmenin Ö renme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamı Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, E itim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurfiss, J. G. (1988). Critical Thinking, theory, research, practice and possibilities.Washington, D.C:Association for the Study of Higher Education.
  • O uz, M.(2002). lkö retim Fen Bilgisi Dersinde Yaratıcı Problem Çözme Yönteminin Ba arıya ve Tutuma Etkisi, Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Özdemir, M. (2004). Fen e itiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuar yönteminin akademik ba arı, tutum ve kalıcılı a etkisi. (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Özden, Y. (2004). Ö renme ve ö retme. (6. Baskı).Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Parners, S.J.& Reese H.W(1970). Programming creative behaviour, Child Development, 41, 413-423.
  • Paul, R. & Elder, L. (2004). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools.. [online]: Retrieved on 09-May-2005, at URL: http://www.criticalthinking.org
  • Sandwith, N.D. (1978). The Effect Of Trainning For Creativity On The Divergent Thinking Abilities Of A Sample Of Turkısh Nineth Graders. Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi, stanbul: Bo aziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saeki, N., Xitao F. and Lani, V. D. (2001). A Comparative Study of Creative Thinking of American and Japanese Colloge Students The Journal of Creative Behavior. 35 (1),24- 26
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun Çözme Programının Etkilili i: EYTP Ö rencilerine li kin Bir Ara tırma, Yayımlanmamı Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tamir, P. (1997) How are laboratories used?, Journal of Research in Science Teaching, 14(4), 311-316.
  • Vural, B. (2004) Ö renci Merkezli E itim ve Çoklu Zeka. Ankara: Hayat Yayınevi Kaynaklar:
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Koray Bu kişi benim

Mustafa Serdar Köksal

Muhammet Özdemir

Arzu İrfan Presley Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M., Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389.
AMA Koray Ö, Köksal MS, Özdemir M, Presley Aİ. Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İOO. Eylül 2007;6(3):377-389.
Chicago Koray, Özlem, Mustafa Serdar Köksal, Muhammet Özdemir, ve Arzu İrfan Presley. “Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi”. İlköğretim Online 6, sy. 3 (Eylül 2007): 377-89.
EndNote Koray Ö, Köksal MS, Özdemir M, Presley Aİ (01 Eylül 2007) Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online 6 3 377–389.
IEEE Ö. Koray, M. S. Köksal, M. Özdemir, ve A. İ. Presley, “Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi”, İOO, c. 6, sy. 3, ss. 377–389, 2007.
ISNAD Koray, Özlem vd. “Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi”. İlköğretim Online 6/3 (Eylül 2007), 377-389.
JAMA Koray Ö, Köksal MS, Özdemir M, Presley Aİ. Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İOO. 2007;6:377–389.
MLA Koray, Özlem vd. “Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi”. İlköğretim Online, c. 6, sy. 3, 2007, ss. 377-89.
Vancouver Koray Ö, Köksal MS, Özdemir M, Presley Aİ. Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İOO. 2007;6(3):377-89.