The studies conducted on the changes encountered during the pandemic are frequently concerned with the
modification of the residence and the workplace. Although these studies are sufficient to reveal the needs of
private areas and workplaces during the pandemic, there are not enough studies on the position of coffee
shops as the 3rd place in the pandemic process. third wave coffee shops have the potential to demonstrate
technology-driven changes in the utilization of space during the socialization and work experiences of
Generation Z in the pandemic process. third wave coffee shops reveal the evolution of the concept of distance
and interior design codes during the pandemic process. In this study carrying out a mixed method design, a
questionnaire, space syntax method, and semi-structured discussions were used. The purpose of this study is
to analyze the evolution of Generation Z’s perception of distance, spatial expectations, and new interior design
codes. The key findings indicate that Generation Z users utilize third wave coffee shops primarily for work
and socialization and reconsider the concepts of virtual and physical distance with the pandemic. Another
promising finding is that Generation Z users point out that third wave coffee shops should change in tandem
with how the pandemic has evolved, and they have visions for the necessity. In this way, the study contributes
to the design of spaces that meet the expectations of users of Generation Z in light of their evolving perception
of distance.
Interior design Third wave coffee shop Generation Z Physical distance Virtual distance
Pandemi sürecinde yaşanan değişimlerle birlikte yapılan çalışmalar sıklıkla konutun ve ofisin dönüşümüyle
ilgilidir. Bu çalışmalar pandemi sürecinde özel alanların ve çalışma mekanlarının gereksinimlerini ortaya
koyma noktasında yeterli olsa da üçüncü yer olarak kahve dükkanlarının pandemi sürecindeki konumuna
dair yeterli çalışma yoktur. 3. Nesil kahve dükkanları Z kuşağının pandemi sürecinde sosyalleşme ve çalışma
deneyimleri sırasında mekan kullanımlarında yaşanan teknoloji odaklı değişim ve dönüşümleri gösterme
potansiyeline sahiptir. Pandemi sürecinde mesafe kavramının ve iç mekan tasarım kodlarının dönüşümü
3.Nesil kahve dükkanları üzerinden okunabilmektedir. Karma araştırma yöntemi kullanılan çalışma; anket
çalışması, mekan dizim yöntemi ve yarı-yapılandırılmış görüşmelerden oluşmaktadır. Çalışmada, Z kuşağı
kullanıcılarının mesafe algılarındaki değişimi, mekânsal beklentilerini ve yeni iç mekan tasarım kodlarını
incelemek amaçlanmaktadır. Temel bulgular, Z kuşağı kullanıcılarının 3. Nesil kahve dükkanlarını çalışma
ve sosyalleşme olarak iki ana amaç doğrultusunda kullandıklarını, sanal ve fiziksel mesafe kavramlarını
pandemi ile yeniden ele aldıklarını, 3. Nesil kahve dükkanlarının pandeminin dönüştürdükleriyle paralel
olarak değişmesi gerektiğini belirttiklerini ve bu gerekliliğe yönelik öngörülerinin olduğunu işaret etmektedir.
Bu anlamda çalışma, değişen mesafe algısı doğrultusunda Z kuşağı kullanıcılarının beklentilerini karşılayan
mekanlar tasarlanmasına yardımcı olmaktadır.
İç mekan tasarımı 3. Nesil kahve dükkanları Z kuşağı Fiziksel mesafe Sanal mesafe.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |