Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

RECREATIONAL ACTIVITIES PRACTICED IN CHILDREN IN TURKS

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 96 - 107, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1327408

Öz

Recreational games, which play an important role in intergenerational cultural transfer, are the easiest and most natural way for children to establish effective communication. The child means the future for his society. Today's little ones are tomorrow's adults. The child, who was seen as the future of society and society, was seen as the value of every society. Children playing with; They learn communication, sharing things with those around them, helping each other, cooperating with friends, obeying the rules, individual responsibility, respecting, observing freedom and socializing. For the future of society, children and young people need to be directed to better and higher quality recreational activities in their free time. Today, recreation is a very important concept. People's development and positive change, especially after participating in recreational activities, will be given special importance. The values that will be added to children and young people as they get older are present in them throughout their lives. The concepts of play and recreation are very close and identical to each other. While recreation may include play and content within it, play may also normally encompass a number of common features associated with holistic recreation. Gaming is one of the cornerstones of entertainment recreation. Children's play and recreational activities show the development of the parts when they actively participate. After a summary of the recreational care procedures applied in these components was provided, the possible benefits of the recreational treatments applied to the body were investigated through literature review, and also the growth and changes of each of the recreational treatments applied in separate sections were treated as beneficial and important for eye healing.

Kaynakça

  • Aksoy, Y. (2020). Rekreasyonel Faaliyet Olarak Fiziksel Aktivitelerin Otizmli Çocuklarda Sosyal İletişime Yönelik Etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9. Doı: 10.31680/Gaunjss.689747
  • Alkış Küçükaydın, M. (2020). İlkokul Eğitiminde Eğitsel Oyunlar ve Güncel Uygulamalar. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özer, A., Gürkan, A. C., & Ramazanoğlu, O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4 (3), 54-57.
  • Aslan, A., & Halli, E. (2022). Çocuklarda Rekreatif Aktivite. Rekreasyon ve Spor, 31.
  • Aydın, E., & Birol, S. Ş. (2019). Yerel Yönetimlerde Çocuk ve Gençlere Yönelik Rekreasyon Planlaması Üzerine Bir Araştırma: Karaman Örneği. Journal Of International Social Research, 12(66).
  • Bayazıt, B., Atabay, S., & Uzuner, M. E. (2020). Ortaokul Öğrencilerine Uygulanan Sportif Rekreatif Etkinliklerin Öğrencilerin Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1770-1775. Doi: 10.24106/Kefdergi.3680
  • Ekinci, N. E., Kalkavan, A., Üstün, Ü. D., & Gündüz, B. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sportif ve Sportif Olmayan Rekreatif Etkin-Liklere Katılmalarına Engel Olabilecek Unsurların İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Erdiller-Yatmaz, Z. B., Erdemir, E., & Erbil, F. (2018). Çocuk ve Çocukluk: Okulöncesi Öğretmen Adayları Anlatıyor. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 284-312.
  • Esen, M. A. (2008). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Eğitimsel Değeri ve Unutulmaya Yüz Tutmuş Ahıska Oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 357-367.
  • Cerit, E., Gümüşdağ, H., Ağılönü, A., Evli,F., Evli,M. (2013). Muğla Vali Hüseyin Aksoy Çocuk Yuvasında Barınan Çocuklara Rekreatif Etkinlik Olarak Uygulanan Halk Oyunları Çalışmasının Bazı Fiziksel Gelişimleri Üzerine Etkisi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi 1(1): 43-54
  • Gumusgul, O., & Aydoğan, R. (2020). Yeni Tip Koronavirüs-Covid 19 Kaynaklı Evde Geçirilen Boş Zamanların Ev İçi Rekreatif Oyunlar ile Değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 107-114.,
  • Karakoç, B. (2015). 12 Haftalık Rekreatif Fiziksel Etkinlik Programının Eğitilebilir Zihinsel Engellilerin ve Ailelerinin Üzerine Etkileri.
  • Karaoğlan, M. F. (2018). 12–14 Yaş Obez Çocuklarda Rekreatif Amaçlı Yürüme Egzersizinin Benlik Saygısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi (Master's Thesis, Batman Üniversitesi).
  • Karaoğlua, B., Turana, M. B., & Koça, K. (2018). Aile Yanında Yaşayan ve Yaşamayan Çocukların Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarının Önündeki Engellerin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erpa 2018, 390.
  • Kayabaşı, R.G. (2019). Ata Yurttan Ana Yurda Çocuk Oyunlarının Yolculuğu Taşeli Yöresi Çocuk Oyunları. Konya: Kömen Yayınları.
  • Kaytez, N., & Durualp, E. (2014). Türkiye’de Okul Öncesinde Oyun ile İlgili Yapilan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 110-122.
  • Kılbaş, Ş., Köktaş, V. (2004). Rekreasyon Boş Zaman Değerlendirme, 3.Basım, Nobel Yayın Dağıtım,.S.:25-28, Ankara
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., & Mehmet, K. Ö. K. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, Leisure Experiences And Happiness. Journal Of Happiness Studies, 6(3), 325-342.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi (Megep), (2014), Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Karar Süreci, Millî Eğitim Bakanlığı (Meb), Ankara.
  • Orhan, R. (2019). Çocuk Gelişiminde Fiziksel Aktivite ve Sporun Önemi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 157-176.
  • Özer, A. Gürkan, A. C., & Ramazanoğlu, O. (2006). “Oyunun Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 4(3): 54- 57
  • Özmert, N. E. (2006), “Erken Çocukluk Gelişiminin Desteklenmesi-Iıı”, Aile, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, S:49, 256-273.
  • Sağlam, M., & Neriman, A. R. A. L. (2016). Tarihsel Süreç İçerisinde Çocuk Ve Çocukluk Kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56.
  • Sallabaş, M. (2020). Halk Biliminin İşlevleri Bağlamında Geleneksel Çocuk Oyunları: Rtük Çocuk Oyunları. Milli Folklor, 16(126), 99-109.
  • Uslu, S., Karavelioğlu, M. B., & Gumusgul, O. (2020). Geleneksel Rekreatif Oyunlar: Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Boş Zaman Değerlendirme Önerileri. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 14-25.
  • Savran, S. (2020). Özel Gereksinimli Çocukların Rekreatif Etkinliklere Katılımları ile Yaşam Kaliteleri Arasındaki İlişkinin Ebeveyn Rolü Açısından İncelenmesi: Manisa İli Örneği (Master's Thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Serbest, K. (2020). Nevşehir Yöresi Geleneksel Eğlence Unsurlarının Turizmde Kullanımı. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 745-761.
  • Sevim, K. Ü. L., & Karaküçük, S. (2019). Farklı Kültürlerde Boş Zaman Davranışları: Aleviler Örneklemi. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-20.
  • Smith E. And Zook S. (1988) The Aging Process: Benefits Of Physical Activity, Oxon
  • Turgut, H., & Yılmaz, S. (2010). Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması.
  • Wright, H. R. (2015). The Child İn Society. London: Sage.
  • Yağmur, Y., & İçigen, E. T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyalleşme Süreci ve Rekreasyon Faaliyetlerinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 227-242.
  • Yazıbaşı, M. A. (2017). Çoçukluk Döneminde Din ve Din Eğitiminin Çocuklara Kazandırdıkları. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 6(1).
  • Yenigün, Ö., Doğduay, G. (2012). Mental Retardasyonlu Çocuklarda Rekreasyon Faaliyetlerinin Sosyal Gelişime Etkilerinin İncelenmesi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012 Ss. 1013- 1021
  • Yerkes R., Haras K. (1997) Outdoor Education And Environmental Responsibility, Charleston University, U.S.A.
  • Yiğitbaş, H. A. (2020). 6-8 Yaş Arası Çocuklarda Rekreasyonel Bale ve Jimnastik Eğitiminin Denge, Esneklik Ve Eklem Mobilitesine Etkisinin Araştırılması (Master's Thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • https://gelenekselcocukoyunlari.com/oyun.aspx?id=15&idkat=37
  • https://www.haymanahaber.net/cocuklugumun-haymanasindan-2/
  • https://www.panoramikmuze.com/tr/fatih-sultan-mehmedin-cocukluk-defteri-haber-49
  • http://www.tesistanbul10.org/eski-turklerde-cocuk-egitimi-y3
  • https://www.trthaber.com/haber/guncel/afyonkarahisarda-satranc-turnuvasi-tamamlandi-684787.html
  • https://yedikita.com.tr/osmanlida-cocuk-olmak/

TÜRKLERDE ÇOCUKLAR İÇİN UYGULANAN REKREATİF FAALİYETLER

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 96 - 107, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1327408

Öz

Nesiller arası kültürel aktarımında önemli bir rol olan rekreatif oyunlar, çocuklarda etkili bir iletişim kurabilmenin en kolay ve en doğal yoludur. Çocuk her toplum için gelecek demektir. Bugünün küçükleri yarının büyükleridir. Toplumun ve devletin geleceği olarak görülen çocuk her toplumda değer görmüştür. Oyun vasıtasıyla çocuklar; iletişim kurmayı, bir şeyleri etrafındakilerle paylaşmayı, yardımlaşmayı, arkadaşlarıyla iş birliği halinde olmayı, kurallara uymayı, bireysel sorumluluğu, saygı duymayı, hakkını gözetmeyi ve sosyalleşmeyi öğrenir. Toplumun geleceği bakımından, çocukların ve genç insanların serbest zamanlarında daha iyi ve kaliteli rekreatif aktivitelere yönlendirilmeleri gerekmektedir. Günümüzde rekreasyon çok önemli bir kavramdır. Özellikle rekreasyon faaliyetlerine katılım sonrası insanların gelişimi ve olumlu anlamda değişimi ayrıca bir önem taşımaktadır. Küçük yaşlara inildikçe çocuklara ve gençlere katacağı değerler hayatları boyunca onları etkileyecektir. Oyun ve rekreasyon kavramları gerçekte birbirlerine çok yakın ve özdeştir. Rekreasyon içerisinde oyun ve türevlerini kapsayabilirken, oyun da normal olarak temelinde rekreasyon ile ilgili olarak bir takım ortak özellikleri kapsayabilmektedir. Oyun, eğlence rekreasyonun temel taşlarından biridir. Çocuklar oyun ve rekreatif faaliyetlere aktif bir şekilde katıldıklarında birtakım gelişimler gösterirler. Bu derlemede Türklerde çocuklarda uygulanan rekreatif faaliyetlere dair kapsamlı bir bilgilendirme yapıldıktan sonra, çocuklarda uygulanan rekreatif faaliyetlerin olası faydaları alanyazın taraması yoluyla araştırılmış ve ayrıca çocuklara uygulanan rekreatif faaliyetlerin çocukların her yönden gelişimi ve değişimleri göz önüne alınarak faydalı ve önemli olduğu saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

SAKARYA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ

Kaynakça

  • Aksoy, Y. (2020). Rekreasyonel Faaliyet Olarak Fiziksel Aktivitelerin Otizmli Çocuklarda Sosyal İletişime Yönelik Etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9. Doı: 10.31680/Gaunjss.689747
  • Alkış Küçükaydın, M. (2020). İlkokul Eğitiminde Eğitsel Oyunlar ve Güncel Uygulamalar. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özer, A., Gürkan, A. C., & Ramazanoğlu, O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4 (3), 54-57.
  • Aslan, A., & Halli, E. (2022). Çocuklarda Rekreatif Aktivite. Rekreasyon ve Spor, 31.
  • Aydın, E., & Birol, S. Ş. (2019). Yerel Yönetimlerde Çocuk ve Gençlere Yönelik Rekreasyon Planlaması Üzerine Bir Araştırma: Karaman Örneği. Journal Of International Social Research, 12(66).
  • Bayazıt, B., Atabay, S., & Uzuner, M. E. (2020). Ortaokul Öğrencilerine Uygulanan Sportif Rekreatif Etkinliklerin Öğrencilerin Benlik Saygısına Etkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1770-1775. Doi: 10.24106/Kefdergi.3680
  • Ekinci, N. E., Kalkavan, A., Üstün, Ü. D., & Gündüz, B. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sportif ve Sportif Olmayan Rekreatif Etkin-Liklere Katılmalarına Engel Olabilecek Unsurların İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Erdiller-Yatmaz, Z. B., Erdemir, E., & Erbil, F. (2018). Çocuk ve Çocukluk: Okulöncesi Öğretmen Adayları Anlatıyor. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 284-312.
  • Esen, M. A. (2008). Geleneksel Çocuk Oyunlarının Eğitimsel Değeri ve Unutulmaya Yüz Tutmuş Ahıska Oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 357-367.
  • Cerit, E., Gümüşdağ, H., Ağılönü, A., Evli,F., Evli,M. (2013). Muğla Vali Hüseyin Aksoy Çocuk Yuvasında Barınan Çocuklara Rekreatif Etkinlik Olarak Uygulanan Halk Oyunları Çalışmasının Bazı Fiziksel Gelişimleri Üzerine Etkisi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi 1(1): 43-54
  • Gumusgul, O., & Aydoğan, R. (2020). Yeni Tip Koronavirüs-Covid 19 Kaynaklı Evde Geçirilen Boş Zamanların Ev İçi Rekreatif Oyunlar ile Değerlendirilmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 107-114.,
  • Karakoç, B. (2015). 12 Haftalık Rekreatif Fiziksel Etkinlik Programının Eğitilebilir Zihinsel Engellilerin ve Ailelerinin Üzerine Etkileri.
  • Karaoğlan, M. F. (2018). 12–14 Yaş Obez Çocuklarda Rekreatif Amaçlı Yürüme Egzersizinin Benlik Saygısı Üzerine Etkisinin İncelenmesi (Master's Thesis, Batman Üniversitesi).
  • Karaoğlua, B., Turana, M. B., & Koça, K. (2018). Aile Yanında Yaşayan ve Yaşamayan Çocukların Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarının Önündeki Engellerin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erpa 2018, 390.
  • Kayabaşı, R.G. (2019). Ata Yurttan Ana Yurda Çocuk Oyunlarının Yolculuğu Taşeli Yöresi Çocuk Oyunları. Konya: Kömen Yayınları.
  • Kaytez, N., & Durualp, E. (2014). Türkiye’de Okul Öncesinde Oyun ile İlgili Yapilan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 110-122.
  • Kılbaş, Ş., Köktaş, V. (2004). Rekreasyon Boş Zaman Değerlendirme, 3.Basım, Nobel Yayın Dağıtım,.S.:25-28, Ankara
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., & Mehmet, K. Ö. K. (2007). Çocuğun Gelişim Sürecinde Eğitsel Bir Etkinlik Olarak Oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, Leisure Experiences And Happiness. Journal Of Happiness Studies, 6(3), 325-342.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi (Megep), (2014), Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Karar Süreci, Millî Eğitim Bakanlığı (Meb), Ankara.
  • Orhan, R. (2019). Çocuk Gelişiminde Fiziksel Aktivite ve Sporun Önemi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 157-176.
  • Özer, A. Gürkan, A. C., & Ramazanoğlu, O. (2006). “Oyunun Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 4(3): 54- 57
  • Özmert, N. E. (2006), “Erken Çocukluk Gelişiminin Desteklenmesi-Iıı”, Aile, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, S:49, 256-273.
  • Sağlam, M., & Neriman, A. R. A. L. (2016). Tarihsel Süreç İçerisinde Çocuk Ve Çocukluk Kavramları. Çocuk ve Medeniyet, 1(2), 43-56.
  • Sallabaş, M. (2020). Halk Biliminin İşlevleri Bağlamında Geleneksel Çocuk Oyunları: Rtük Çocuk Oyunları. Milli Folklor, 16(126), 99-109.
  • Uslu, S., Karavelioğlu, M. B., & Gumusgul, O. (2020). Geleneksel Rekreatif Oyunlar: Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Boş Zaman Değerlendirme Önerileri. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 14-25.
  • Savran, S. (2020). Özel Gereksinimli Çocukların Rekreatif Etkinliklere Katılımları ile Yaşam Kaliteleri Arasındaki İlişkinin Ebeveyn Rolü Açısından İncelenmesi: Manisa İli Örneği (Master's Thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Serbest, K. (2020). Nevşehir Yöresi Geleneksel Eğlence Unsurlarının Turizmde Kullanımı. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 745-761.
  • Sevim, K. Ü. L., & Karaküçük, S. (2019). Farklı Kültürlerde Boş Zaman Davranışları: Aleviler Örneklemi. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-20.
  • Smith E. And Zook S. (1988) The Aging Process: Benefits Of Physical Activity, Oxon
  • Turgut, H., & Yılmaz, S. (2010). Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması.
  • Wright, H. R. (2015). The Child İn Society. London: Sage.
  • Yağmur, Y., & İçigen, E. T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyalleşme Süreci ve Rekreasyon Faaliyetlerinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 227-242.
  • Yazıbaşı, M. A. (2017). Çoçukluk Döneminde Din ve Din Eğitiminin Çocuklara Kazandırdıkları. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 6(1).
  • Yenigün, Ö., Doğduay, G. (2012). Mental Retardasyonlu Çocuklarda Rekreasyon Faaliyetlerinin Sosyal Gelişime Etkilerinin İncelenmesi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012 Ss. 1013- 1021
  • Yerkes R., Haras K. (1997) Outdoor Education And Environmental Responsibility, Charleston University, U.S.A.
  • Yiğitbaş, H. A. (2020). 6-8 Yaş Arası Çocuklarda Rekreasyonel Bale ve Jimnastik Eğitiminin Denge, Esneklik Ve Eklem Mobilitesine Etkisinin Araştırılması (Master's Thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • https://gelenekselcocukoyunlari.com/oyun.aspx?id=15&idkat=37
  • https://www.haymanahaber.net/cocuklugumun-haymanasindan-2/
  • https://www.panoramikmuze.com/tr/fatih-sultan-mehmedin-cocukluk-defteri-haber-49
  • http://www.tesistanbul10.org/eski-turklerde-cocuk-egitimi-y3
  • https://www.trthaber.com/haber/guncel/afyonkarahisarda-satranc-turnuvasi-tamamlandi-684787.html
  • https://yedikita.com.tr/osmanlida-cocuk-olmak/
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Cuma Ece 0000-0001-9221-8194

Gülşen Ünsal 0000-0001-6554-2212

Fehmi Çalık 0000-0002-2480-2863

Erken Görünüm Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ece, C., Ünsal, G., & Çalık, F. (2023). TÜRKLERDE ÇOCUKLAR İÇİN UYGULANAN REKREATİF FAALİYETLER. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(2), 96-107. https://doi.org/10.52272/srad.1327408

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.