Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Spor Oyunlarına Katılan Spor Bilimleri Öğrencilerinin Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 139 - 154, 25.07.2023

Öz

Bu çalışmada dijital spor oyunlarına katılan spor bilimleri öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu'nda öğrenim gören öğrenci, örneklemini ise 301 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerine "Kişisel Bilgi Formu" ve "Dijital Spor Oyunları Motivasyon Ölçeği (DSOMÖ)" kullanılmıştır. Verilerin analizinde korelasyon testi ve ikili gruplar için t-testi, ikiden fazla gruplar için ise tek yönlü varyans analizi ve Tukey kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ekonomik gelir değişkeni ile dijital spor oyunları motivasyonu ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilememişken, sınıf ve bölüm değişkenleri ile bağlılık alt boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre dijital spor oyunlarına katılan öğrencilerin motivasyon düzeyleri incelendiğinde oyun oynama süresi arttıkça oyuna bağlılıklarının arttığı ve spor bilimleri öğrencileri içerisinde bölüm bazlı da farklılıklar görülmüştür. Bu farklılıklar şu şekildedir; beden eğitimi ve spor öğretmenliği ile spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin uygulama derslerinin azlığından dolayı dijital spor oyunlarına yönelim ve bağlılıklarının fazla olduğu görülmüştür. 3 ve 4. Sınıf öğrencilerinin gelecek kaygısı, stres vb. etmenlerden dolayı motive olma amacıyla dijital spor oyunlarına daha fazla bağlandığı ve sınıf değişkeninin de etkisinin olduğu yapılan çalışmalarda görülmüştür.

Kaynakça

  • Alioğlu, M., ve Algül, A. (2021). Türkiye’de dijital oyun durumu: e-spor oyuncularının değerlendirmeleriyle league of legends örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 121-154.
  • Argan M., ve Akın E. (2007, Kasım). Elektronik Spor; özellikleri, kavram ve uygulamalarına yönelik kuramsal çerçeve. Akdeniz 4. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, (ss. 9-11). Antalya, Türkiye.
  • Bağış, Ö. (2021). Bireyleri e-spor’a katılıma motive eden unsurların belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • Bayraktar, C. (2003). Sosyal yapı özelliklerinin spora etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 19-36.
  • Bingjun, G., ve Mingxue, L. (2007). Study on the development of e-sports and its athletes selecting. Jilin Sport Coll Journals, 23(1), 70-1.
  • Cambrand, M., Erik, L., ve Kallin, L. (2014). Finding Triggers For Innovation Within eSports. Yayınlanmamış lisans tezi. Mälardalen University, Sweden.
  • Cianfrone, B., Zhang, J., ve Ko, Y. J. (2011). Dimensions of motivation associated with playing sport video games: modification and extension of the sport video game motivation scale. Sport, Business and Management: An International Journal, 1(2), 172-189.
  • Deci, E. L., ve Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Demir, G. T., ve Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama motivasyonu ölçeği (doomö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 128-139.
  • Doğan, İ., Doğan, P. K., ve Kayışoğlu, N. B. (2017). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının saldırganlık düzeylerinin incelenmesi: batı karadeniz örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-16.
  • Doğu, G. A., ve Doğan, İ. (2017). Halk oyunları hakemlerinin tükenmişlik düzeyleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 138-145.
  • Durhan, TA., Gökören, V., Akgül, BM., ve Karaküçük, S. (2021). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar oyunu ve akademik motivasyonların belirlenmesi. Turkish Studies Social Sciences, 16(5), 1715-1734.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-hill.
  • Frankel J. R., ve Wallen N. E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill İnternational Edition.
  • Gentile, D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: A national study, Psyhological Science, 25(5), 594-602
  • Hazar, Z. (2019). An analysis of the relationship between digital game playing motivation and digital game addiction among children. Asian Journal of Education and Training, 5(1), 31-38.
  • Horzum, M. B., Ayas, T., ve Çakırbalta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Karaküçük, M. K. (2008). Kentlerde spor amaçlı rekreasyonel tesislerin potansiyel değerlendirmesi: keçiören belediyesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karataş, B. (2021) Pandemi sürecinde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 195-207.
  • Martončik, M. (2015). e-Sports: Playing just for fun or playing to satisfy life goals?. Computers in Human Behavior, 48, 208-211.
  • Oh, S., ve Roh, S. C. (2022). Intrinsic motivation for work activities is associated with empathy: Investigating the indirect relationship between intrinsic motivation for work activities and social support through empathy and prosocial behavior. Personality and Individual Differences.
  • Postman, N. (1995). Çocukluğun yok oluşu. İmge Kitabevi.
  • Sulubey, O. (2022). E-sporda ve sporda dijital oyun bağımlılığı, depresyon, anksiyete ve stresin bölgesel olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı, Denizli.
  • Tekin, N., Parlar, F. M., ve Ercan, Ö. (2020). Emekli bireylerin bir serbest zaman etkinliği olarak fiziksel aktivitelere dair görüşleri: türkiye’nin en yaşlı ve mutlu ili sinop örneği. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 50-58.
  • Tekkurşun, G. D., ve Cicioğlu, H. (2019). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(17), 23-34.
  • Uysal, A. (2005). Üç Boyutlu Bilgisayar Oyunları Tasarımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Animasyon Ana Sanat Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., ve Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
  • Vansteenkiste, M., Lens, W., ve Deci, E. L. (2006). Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation. Educational psychologist, 41(1), 19-31.

Examining The Motivation Levels Of Sports Science Students Participating İn Digital Sports Games

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 139 - 154, 25.07.2023

Öz

The aim of this study is to determine the motivation levels of sport sciences students participating in digital sports games. The universe of the research consists of students studying at Hasan Doğan School of Physical Education and Sports in the 2021-2022 academic year, and the sample of the research is 301 volunteer students. In the study, "Personal Information Form" and "Digital Sports Games Motivation Scale (DSOMÖ)" The analysis of the data was performed using the correlation test, t-test for paired groups, and one-way analysis of variance and Tukey for more than two groups. As a result of the analyzes, while there was no statistically significant difference between the economic income variable and the digital sports games motivation scale, statistically significant differences were found between the class and department variables and the commitment sub-dimension. When the motivation levels of students participating in digital sports games were examined, it was determined that as the playing time increased, their commitment to the game increased and there were differences between sports science students according to departments. These differences were as follows: It was observed that students in physical education and sports teaching and sports management departments had a higher tendency and commitment to digital sports games due to the lack of applied courses. In the researches conducted, it was observed that 3rd and 4th grade students were more connected to digital sports games for motivational purposes due to future anxiety, stress and other factors, and the effect of the class variable was also observed.

Kaynakça

  • Alioğlu, M., ve Algül, A. (2021). Türkiye’de dijital oyun durumu: e-spor oyuncularının değerlendirmeleriyle league of legends örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 121-154.
  • Argan M., ve Akın E. (2007, Kasım). Elektronik Spor; özellikleri, kavram ve uygulamalarına yönelik kuramsal çerçeve. Akdeniz 4. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, (ss. 9-11). Antalya, Türkiye.
  • Bağış, Ö. (2021). Bireyleri e-spor’a katılıma motive eden unsurların belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • Bayraktar, C. (2003). Sosyal yapı özelliklerinin spora etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 19-36.
  • Bingjun, G., ve Mingxue, L. (2007). Study on the development of e-sports and its athletes selecting. Jilin Sport Coll Journals, 23(1), 70-1.
  • Cambrand, M., Erik, L., ve Kallin, L. (2014). Finding Triggers For Innovation Within eSports. Yayınlanmamış lisans tezi. Mälardalen University, Sweden.
  • Cianfrone, B., Zhang, J., ve Ko, Y. J. (2011). Dimensions of motivation associated with playing sport video games: modification and extension of the sport video game motivation scale. Sport, Business and Management: An International Journal, 1(2), 172-189.
  • Deci, E. L., ve Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Demir, G. T., ve Hazar, Z. (2018). Dijital oyun oynama motivasyonu ölçeği (doomö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 128-139.
  • Doğan, İ., Doğan, P. K., ve Kayışoğlu, N. B. (2017). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının saldırganlık düzeylerinin incelenmesi: batı karadeniz örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-16.
  • Doğu, G. A., ve Doğan, İ. (2017). Halk oyunları hakemlerinin tükenmişlik düzeyleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 138-145.
  • Durhan, TA., Gökören, V., Akgül, BM., ve Karaküçük, S. (2021). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar oyunu ve akademik motivasyonların belirlenmesi. Turkish Studies Social Sciences, 16(5), 1715-1734.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-hill.
  • Frankel J. R., ve Wallen N. E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill İnternational Edition.
  • Gentile, D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: A national study, Psyhological Science, 25(5), 594-602
  • Hazar, Z. (2019). An analysis of the relationship between digital game playing motivation and digital game addiction among children. Asian Journal of Education and Training, 5(1), 31-38.
  • Horzum, M. B., Ayas, T., ve Çakırbalta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Karaküçük, M. K. (2008). Kentlerde spor amaçlı rekreasyonel tesislerin potansiyel değerlendirmesi: keçiören belediyesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karataş, B. (2021) Pandemi sürecinde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 195-207.
  • Martončik, M. (2015). e-Sports: Playing just for fun or playing to satisfy life goals?. Computers in Human Behavior, 48, 208-211.
  • Oh, S., ve Roh, S. C. (2022). Intrinsic motivation for work activities is associated with empathy: Investigating the indirect relationship between intrinsic motivation for work activities and social support through empathy and prosocial behavior. Personality and Individual Differences.
  • Postman, N. (1995). Çocukluğun yok oluşu. İmge Kitabevi.
  • Sulubey, O. (2022). E-sporda ve sporda dijital oyun bağımlılığı, depresyon, anksiyete ve stresin bölgesel olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı, Denizli.
  • Tekin, N., Parlar, F. M., ve Ercan, Ö. (2020). Emekli bireylerin bir serbest zaman etkinliği olarak fiziksel aktivitelere dair görüşleri: türkiye’nin en yaşlı ve mutlu ili sinop örneği. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 50-58.
  • Tekkurşun, G. D., ve Cicioğlu, H. (2019). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(17), 23-34.
  • Uysal, A. (2005). Üç Boyutlu Bilgisayar Oyunları Tasarımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Animasyon Ana Sanat Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Üstün, F., Öz, N. D., Önal, F., Demirci, Y. E., ve Akbaba, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin e-spor katılım motivasyonlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 128-137.
  • Vansteenkiste, M., Lens, W., ve Deci, E. L. (2006). Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation. Educational psychologist, 41(1), 19-31.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pınar Karacan Doğan 0000-0002-2654-2751

Serdar Ceyhun 0000-0003-0342-8099

Melike Nur Akgül 0000-0002-3842-1973

Gürkan Çetinkayalı 0000-0002-3840-4276

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karacan Doğan, P., Ceyhun, S., Akgül, M. N., Çetinkayalı, G. (2023). Dijital Spor Oyunlarına Katılan Spor Bilimleri Öğrencilerinin Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 139-154.