With the understanding that the accounting profession is not just about keeping records, the importance of accounting has been increasing. Today, accounting output is one of the most significant factors affecting the decisions of business owners, managers, and stakeholders. It is possible that undergraduate students in Y generation who are still studying when they are thought to have graduated from the Faculty of Economics and Administrative Sciences are likely to take part in this profession group in the future. The main objective of studying in this context is to examine the accounting profession perceptions of undergraduate students on the Y generation.In addition, investigating whether the perceptions of accounting profession differ according to the demographic characteristics of the students constitute the sub-purpose of the research. In this direction, a questionnaire study was conducted with 125 students studying at the Faculty of Economics and Administrative Sciences of a state university. As a result of the research; it has been determined that the perception of the accounting profession of the students varies according to gender. However, it has been determined that the perception of the accounting profession does not differ according to the students’ department, class and working status in accounting area
Accounting Profession Y Generation Faculty of Economics and Administrative Sciences Semantic Differential Scale
Muhasebe mesleğinin yalnızca kayıt
tutmaktan ibaret olmadığının anlaşılması ile muhasebenin önemi gittikçe
artmıştır. Günümüzde muhasebe çıktıları
işletme sahiplerinin, yöneticilerinin ve paydaşların kararlarını etkileyen en
önemli unsurlardan biridir. Bu alanda çalışanların genellikle İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi mezunu olduğu düşünüldüğünde öğrenimine devam etmekte olan Y
kuşağındaki lisans öğrencilerinin gelecekte bu meslekte yer almaları
muhtemeldir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, Y kuşağında yer alan lisans
öğrencilerinin muhasebe mesleğine yönelik algılarının incelenmesidir. Ayrıca
öğrencilerin demografik özelliklerine göre muhasebe mesleği algılarının farklı
olup olmadığının incelenmesi de araştırmanın alt amacını oluşturmaktadır. Bu
doğrultuda, bir devlet üniversitesinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde
okuyan ve Y kuşağında yer alan 125 öğrenci ile anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin muhasebe mesleği
algısının cinsiyete göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ancak muhasebe
meslek algısının öğrencilerin bölümüne, bulundukları sınıfa ve muhasebe
alanında çalışma durumuna göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Muhasebe Mesleği Y Kuşağı İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Semantik Farklılık Ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |