Gelişen teknoloji sadece hayatlarımızı değil
kentlerimizi de etkilemektedir. Özellikle sanayileşmenin hız kazanması kırsal
bölgelerde tarıma olan yönelimin azalmasına, üretimin düşmesine neden olmuş,
bunun sonucu olarak da daha çok gelir sağlama ve konforlu yaşam beklentisiyle
kente olan göçün önünü açmıştır. Konya da özellikle 1950’lerden sonra hızla
başlayan şehirleşme faaliyetlerine ev sahipliği yapmış günümüz büyük
şehirlerindendir. Nüfus artışına paralel olarak artan mekan çeşitliliği
ihtiyacı ve bunun sonucu olarak arazi kullanımındaki farklılıklar kentin
geçirdiği değişimi hızlandıran başlıca nedenler olmuştur.Bu dinamik süreç her dönem farklı şekillerde
kendini göstermektedir. Hızlı şehirleşme adı altında, değişen şartlara uygun
olarak kente getirilen yeni mekanların ve faaliyetlerin yerini, yaşadığımız
dönemde, kentsel dönüşüm adı altında boşaltılan bu yerlerin ne olacağı
sorunuyla tekrar karşımızda görmekteyiz. Özellikle kamusal mekanlar, konum
itibariyle şehir merkezinde kalması, tahrip olmaları, daha geniş kapasiteli
alanlara ihtiyaç duyulması, çağı yakalama gibi nedenlerle şu anki yerlerinden
taşınarak şehrin farklı bölgelerine aktarılmaktadırlar. Bunun sonucu olarak
ortaya çıkan birçok problemden biri, boşalan ve genelde şehirlerin merkezinde
bulunan bu kamusal boşlukların nasıl değerlendirileceği sorunsalı olmuştur.
Yapılan araştırmalarda da bu sorunsal, özellikle Konya’nın stadyum, gar binası,
otogar binaları üzerinden ve bu problemi yaşamış olan başka illerden örnekler
vererek, tarama ve değerlendirme yöntemiyle incelenmiştir. Konya’daki bu
alanların değerlendirilmesi konusunda öneriler geliştirilip, sunulmuştur.
DOYDUK, Senem, Kentsel Boşluğun Korunması,27. Uluslararası Yapı ve Yaşam Kongresi
DOĞAN, D(2006) Boşluk ,İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
Erdal Onur Diktaş, Dr., DEÜ Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, EGE Mimarlık, Nisan 2012,syf. 20
KULOĞLU, N. (2013). Boşluğun Devinimi: Mimari Mekandan Kentsel Mekana. International Journal of Architecture and Planning, (1), 201-214.
MEŞHUR, Çağlar, KENTSEL DÖNÜŞÜM, Başlarken Bitirmek: Konya Eski Otogar Alanı Dönüşüm Projesi, Mimarlık Dergisi, sayı 340, Mart-Nisan
NADAROĞLU, Halil (1996), Mahalli İdarelerin Yeniden Yapılandırılması, TOBB Yayınları, İstanbul
SANER, Mehmet, Boşluk, Manipülasyon Ve Kentsel boşluk, 27. Uluslararası Yapı ve Yaşam Kongresi
SENNETT, R. (1996). Kamusal insanın çöküşü, Çev. S. Durak, A. Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Seçil Gül Meydan(Arş. Gör., Bozok Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, 66900,Yozgat/Türkiye) - Semih Halil Emür(Yrd. Doç., Erciyes Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, 38039, Kayseri/Türkiye) , Kentleşme ve Kentsel Rant İlişkisi: Kayseri Örneği, Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 22, Sayı 4, Ekim 2013, s. 51-73
ŞENSOY, Gamze, Eskişehir Stadyum Alanı’nın Kentsel Boşluk Olarak Kentsel Mekana Katılımı, 27. Uluslararası Yapı ve Yaşam Kongresi
ÖZBEK, M. (2004). Giriş: kamusal alanın sınırları. Meral Özbek (Der.), Kamusal alan içinde, 19-90.
Trancik, R(1986) Finding Lost Space: Theories of Urban Design, New York: Van Nostrand Reinhold; KULOĞLU Nilgün, Mimari Form İle Kentsel Boşluğun Diyaloğu: Örnekler/Tartışmalar, KTÜ, Mimarlık Bölümü,2015
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).