Research Article
BibTex RIS Cite

Virtual Reality as an Awareness Tool on the Protection of Cultural Heritage

Year 2016, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 26, 26.02.2014

Abstract

Protecting, maintaining and handing down the cultural heritage to the next generations as a fiduciary, has become a world politics since the last century due to the national and international agreements, laws, codes and regulations and the success achieved on this issue has become one of the indicators of modernization. On the other hand, ensuring sustainability about protection depends on awareness, consciousness and education of the individual, who is the main actor to perform protection, about the issue. Conditions of the Information Age emphasize technology as a means to provide that awareness and consciousness. Virtual reality that is prescribed to expand much more in the future is the leading one of those highlighted technologies. Virtual reality technologies are one of the frequently used means in the field of cultural heritage, as well as various disciplines. In this article, virtual reality is briefly mentioned; the applications in the field of cultural heritage are classified considering their content and objectives; and they are examined and evaluated through examples.

References

  • Aygün, H. M. (2011). Kültürel Mirası Korumada Katılımcılık.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond Virtual Museums: Experiencing Immersive Virtual Reality in Real Museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Gutierrez, D., Frischer, B., Cerezo, E., Gomez, A., & Seron, F. (2007). AI and Virtual Crowds: Populating the Colosseum. Journal of Cultural Heritage, 8(2), 176-185.
  • Tekeli, İ. (2009). Kültür Politikaları ve İnsan Hakları Bağlamında Doğal ve Tarihi Çevreyi Korumak. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Kültürel Mirası Korumada Bir Farkındalık Aracı Olarak Sanal Gerçeklik

Year 2016, Volume: 4 Issue: 1, 13 - 26, 26.02.2014

Abstract

Kültürel mirasın korunması, yaşatılması ve bir emanet olarak gelecek nesillere aktarılması, geçtiğimiz yüzyıldan bu yana ulusal ve uluslararası anlaşmalar, yasalar, tüzükler ve yönetmeliklerle dünya politikası haline gelmiş ve bu konuda sağlanan başarı çağdaşlaşmanın göstergelerinden biri olmuştur. Korumada sürdürülebilirliği sağlayabilmek ise, korumayı gerçekleştirecek temel aktör olan bireyin farkındalığı, bilinçlenmesi ve bu konudaki eğitimine bağlıdır. Bilgi Çağı’nın koşulları bu farkındalık ve bilinçlenmeyi sağlamada araç olarak teknolojiyi öne çıkarmaktadır. Yakın gelecekte sınırlarının çok daha fazla genişleyeceği öngörülen sanal gerçeklik de öne çıkan bu teknolojilerin başında gelmektedir. Farklı disiplinlerin yanısıra kültürel miras alanında da sanal gerçeklik teknolojileri oldukça kullanılan araçlardandır. Bu makalede, sanal gerçeklikten kısaca bahsedilmiş, kültürel miras alanındaki uygulamalar içerik ve amaçları göz önünde bulundurularak sınıflandırılmış ve örnekler üzerinden incelenmiş ve değerlendirilmiştir.

References

  • Aygün, H. M. (2011). Kültürel Mirası Korumada Katılımcılık.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond Virtual Museums: Experiencing Immersive Virtual Reality in Real Museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Gutierrez, D., Frischer, B., Cerezo, E., Gomez, A., & Seron, F. (2007). AI and Virtual Crowds: Populating the Colosseum. Journal of Cultural Heritage, 8(2), 176-185.
  • Tekeli, İ. (2009). Kültür Politikaları ve İnsan Hakları Bağlamında Doğal ve Tarihi Çevreyi Korumak. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
There are 4 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Onur Sürücü

Mehmet Emin Başar

Publication Date February 26, 2014
Published in Issue Year 2016Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Sürücü, O., & Başar, M. E. (2014). Kültürel Mirası Korumada Bir Farkındalık Aracı Olarak Sanal Gerçeklik. Artium, 4(1), 13-26.

Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University

Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). 

28842https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/