Eğitimde disiplinler arası çalışma; sürekli değişen
dünyada eğitim kalitesinin artırılması ve daha nitelikli projelerin üretilmesi
açısından önemli bir yere sahiptir. Mesleğe ait temellerin atıldığı lisans
eğitiminde inşaat mühendisi öğrencilerinin iş hayatlarında en çok birlikte
çalışacakları meslek grubu olan mimarlık ile aralarında ortak dil oluşturup
bilgi ve becerileri paylaşması açısından işbirliği yapılmasının önemi büyüktür.
Çalışma, inşaat mühendisliği bölümünde disiplinler arası eğitim kapsamında
verilen mimarlık bilgisi dersinin öğrencilere katkısını incelemek ve dersin
işlenişi/içeriği açısından olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmesi üzerine
kurgulanmıştır. Çalışmada 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden toplam 132 kişiyle
anket uygulaması yapılmıştır. Bulgularda öğrencilerin ders kapsamında daha
fazla uygulama yapılması, mimarlık bilgisi dersine katkıda bulunabilecek teknik
çizim, yapı elemanları, yapı malzemeleri ve şantiye teknikleri gibi ek
derslerin sayısının arttırılması gibi istekleri tespit edilmiştir.
Interdisciplinary
study in education has an important role in terms of increasing the quality of
education and producing more qualified projects in the continuously changing
world. In the undergraduate education, where the foundations of the profession
are laid, cooperation studies have great importance in terms of creating a
common language, sharing knowledge and skills with the architecture which is
the professional group of civil engineers will work with most in their business
life. The study was formed in order to analyze the contribution of the
architectural knowledge course given in the context of interdisciplinary
cooperation in the department of civil engineering to the education life of the
students and to determine the positive and negative aspects in terms of course
operation/scope. In the study, a questionnaire was applied to 132 students with
3rd, 4th-grade students. In the findings, it has been determined that the
students who participated in the survey stated that it would be more beneficial
to increase the number of application and drawing studies in architecture
knowledge class. In addition, it is found that students request increasing of
the number of supplementary courses such as technical drawing, building
elements, building materials and site techniques which can contribute to this
lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2019 |
Acceptance Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 7 Issue: 2 |
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/