Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençlerin Somut Kültürel Miras Farkındalığı: Erasmus+ Projesi Deneyiminden Perspektifler

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 13 - 32, 28.02.2023
https://doi.org/10.51664/artium.1167887

Öz

Kültürel miras, ait olduğu toplumdaki somut ve soyut değerli varlıkları, olayları, bilgileri yansıtan kaynaklardır. Bu mirasın çağdaş, bilimsel, yenilikçi ve sürdürülebilir yöntemlerle korunması için toplumsal farkındalık düzeyinin artması gerekmektedir. Özellikle de gençlerin kültürel miras farkındalığını ve koruma süreçlerine katılımlarını artırmayı amaçlayan faaliyetler geliştirilmelidir. Bu çalışmada, gençler arasındaki somut kültürel miras ve korunmasına ilişkin farkındalık düzeyini arttırmaya yönelik “Geçmişten Geleceğe” isimli Erasmus+ Gençlik Değişimi projesi deneyimlerini paylaşmak ve projenin amacına ulaşma/başarılı olma düzeyini değerlendirmek amaçlanmıştır. Sekiz aylık bir takvime yayılan “Geçmişten Geleceğe” Erasmus+ Gençlik Değişimi projesine, üç farklı ülkeden 43 genç katılmıştır. Projede somut kültürel miras varlıkları hakkında “neyi, neden, nasıl koruyoruz?” temalarıyla hazırlanan 14 aktivite gerçekleştirilmiş ve aktivitelere ek olarak katılımcılara anket uygulanmıştır. Projede yapılan aktivitelerin çıktıları uzmanlar tarafından yorumlanarak; elde edilen anket bulguları ise betimleyici analiz kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, proje sonunda gençlerin çoğunlukla somut kültürel mirasın tanımı, kapsamı ve sınıflandırmaları hakkında bilgi sahibi oldukları, miras varlığının korunmasının altında yatan sebep olan kültürel miras değerlerini kavradıkları, bu değerlerin en çok toplumsal farkındalık düzeyini arttırarak korunabilineceğinin bilincinde oldukları ve benzer projelere katılma eğiliminde oldukları söylenebilir. Bu sonuçlar, “Geçmişten Geleceğe” Erasmus+ Gençlik Değişimi projesinin gençlerin kültürel mirasa yönelik bilgi, deneyim, duyarlılık ve farkındalık düzeylerini arttırıcı ve koruma süreçlerine katılımlarını teşvik edici bir rol oynadığına işaret etmektedir.

Destekleyen Kurum

Avrupa Birliği Erasmus + Programı

Proje Numarası

2019-2-TR01-KA105-078518

Teşekkür

Bu çalışma, Erasmus+ Programı/Ana Eylem 1: Bireylerin Öğrenme Hareketliliği/Gençlik Değişimleri programı kapsamında desteklenen "Geçmişten Geleceğe (From the Past to the Future)" isimli projenin çıktılarını içermektedir.

Kaynakça

  • Aas, C. ve Ladkin, A. (2005). Stakeholder Collabration and Heritage Management, 32(1), 28–48. doi:10.1016/j.annals.2004.04.005
  • Ablak, S., Dikmenli, Y. ve Çetin, T. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kırşehir’in Tarihi ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 171–186.
  • Akkuş, G., Karaca, Ş. ve Polat, G. (2015). Miras Farkındalığı ve Deneyimi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Keşifsel Bir Çalışma. Akademik Bakış Dergisi, (50), 71–81.
  • Ashworth, G. J. ve Graham, B. (2005). Senses of Place, Senses of Time and Heritage. B. J. Ashworth G.J. ve Graham (Ed.), Senses of Place: Senses of Time içinde (ss. 3–14). Aldershot: Ashgate. doi:10.4324/9781315243467-9
  • Avrupa Konseyi. (1975). Amsterdam Bildirgesi. 17 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0458320001536681780.pdf adresinden erişildi.
  • Bahtiyar Karadeniz, C. (2020). Assessment for Awareness and Perception of the Cultural Heritage of Geography Students. Review of International Geographical Education (RIGEO), 10(1), 40–64.
  • Bahtiyar Karadeniz, C., Sarı, S. ve Kabacık, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Ordu İlinin Doğal ve Kültürel Turistik Çekiciliklerine İlişkin Farkındalık ve Deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 667–684.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, T. ve Gürgil, F. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bartın’ın Doğal ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 255–274.
  • Chitty, G. (2017). Introduction: Engaging Conservation–practising Heritage Conservation in Communities. G. Chitty (Ed.), Heritage, Conservation and Communities: Engagement, Participation and Capacity Building içinde (ss. 21–34). Roudledge.
  • Çiftçi, A. (2020). Impact of Historic Environments on Child’s Cultural Identity and Architectural Heritage Awareness: C.A.T.C.H. (Children-Architects to Create Homes), Erasmus + Project Experience. The Historic Environment: Policy & Practice, 11(2–3), 127–157. doi:10.1080/17567505.2020.1750291
  • Cihangir, M. ve Köksal, S. (2019). Gençliğin Kültürel Miras Algısı: Osmaniye Yöresi İçin Ankete Dayalı Bir Değerlendirme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 266–277.
  • COBUILD Advanced English Dictionary. (2022). Heritage Maddesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/heritage adresinden erişildi.
  • Council of Europe. (2005). Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society. 9 Ağustos 2022 tarihinde https://rm.coe.int/1680083746 adresinden erişildi.
  • Daeghouth, S., Ward, C., Gambarelli, G., Styger, E. ve Roux, J. (2008). Havza Yönetim Yaklaşımları, Politikaları ve Faaliyetleri: Ölçek Büyütmeye Yönelik Dersler, Su Sektörü Kurulu Kararı Belge Serisi Belge No.11. Washington D.C.
  • Dinç, E., Erdil, M. ve Keçe, M. (2011). Uşak Üniversitesi Öğrencilerinin Tarihi ve Kültürel Eserler Hakkındaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 267–285.
  • Dostoğlu, N., Başdemir, A., Durmaçalış, B. ve Çalıkuşu, E. (2016). Awareness Raising Process in World Heritage Site Bursa. Türkiye Biilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi (TÜBA-KED), 14, 209–221.
  • English Heritage. (2008). Conservation Principles, Policies and Guidance. 22 Ağustos 2022 tarihinde https://historicengland.org.uk/images-books/publications/conservation-principles-sustainable-management-historic-environment/ adresinden erişildi.
  • Fairclough, G. (2009). New Heritage Frontiers. Heritage and Beyond içinde (ss. 29–41). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Feilden, B. M. (1982). Conservation of Historic Buildings. London: Butterworth and Co.
  • Feilden, B. M. ve Jokilehto, J. (1998). Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites. Rome: ICCROM.
  • Fojut, N. (2009). The Philosophical, Political and Pragmatic Roots of the Convention. Heritage and Beyond içinde (ss. 13–21). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Fyall, A. ve Rakic, T. (2006). The Future Market for World Heritage Sites. A. Leask ve A. Fyall (Ed.), Managing World Heritage Sites içinde (ss. 159–175). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Graham, B., Ashworth, G. J. ve Tunbridge, J. E. (2000). A Geography of Heritage: Power, Culture and Economy. London: Arnold. Hall, C. M. ve Piggin, R. (2002). Tourism Business Knowledge of World Heritage Sites: a New Zealand Case Study. International Journal of Tourism Research, 4(5), 401–411. doi:10.1002/jtr.391
  • ICOMOS. (2008). Kültürel Miras Alanlarının Yorumlanması ve Sunumu Tüzüğü. 20 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_en0066198001536912401.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2011). Tarihi Kent ve Kentsel Alanların Korunması ve Yönetimi için Valetta İlkeleri. 22 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0592931001536912260.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2014). İnsani Değer Olarak Miras ve Peyzaj Hakkında Floransa Bildirgesi. 15 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0034808001536912096.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2017). Miras ve Demokrasi Hakkında Delhi Bildirgesi. 12 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_en0487125001587380902.pdf adresinden erişildi.
  • Kuijper, M. W. M. (2003). Marine and coastal environmental awareness building within the context of UNESCO Õ s activities in Asia and the Pacific, 47, 265–272. doi:10.1016/S0025-326X(02)00469-1
  • Mancı, A. R. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Miras Farkindaliği ve Deneyimleri: Harran Üniversitesi Örneği- Şanlıurfa. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1164–1177.
  • Mason, R. (2002). Assessing Values in Conservation Planning: Methodological Issues and Choices. M. De la Torre (Ed.), Assessing the Values of Cultural Heritage içinde (ss. 5–30). Los Angeles: The Getty Conservation Institute.
  • McIntosh, A. J. ve C. Prentice, R. (1999). Affirming authenticity. Annals of Tourism Research, 26(3), 589–612. doi:10.1016/S0160-7383(99)00010-9
  • Menkshi, E., Braholli, E., Çobani, S. ve Shehu, D. (2021). Assessing Youth Engagement in the Preservation and Promotion of Culture Heritage: A Case Study in Korça City, Albania. Quaestiones Geographicae, 40(1), 109–125. doi:10.2478/quageo-2021-0009
  • Munjeri, D. (2004). Anchoring African Cultural and Natural Heritage: the Significance of Local Community Awareness in the Context of Capacity-Building. World Heritage Papers 13 içinde (ss. 75–80). Paris: UNESCO World Heritage Center.
  • Nyaupane, G. P. ve Timothy, D. J. (2010). International Journal of Heritage Heritage awareness and appreciation among community residents : perspectives from Arizona , USA, (January 2015), 37–41. doi:10.1080/13527251003620776
  • Poria, Y., Biran, A. ve Reichel, A. (2006). Tourist Perceptions: Personal vs. Non-Personal. Journal of Heritage Tourism, 1(2), 121–132. doi:10.2167/jht005.0
  • Poria, Y., Butler, R. ve Airey, D. (2003). The core of heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(1), 238–254. doi:10.1016/S0160-7383(02)00064-6
  • Riegl, A. (1903). Modern Anıt Kültü Doğası ve Kökeni (2005. bs.). İstanbul: Daimon.
  • Salvador, M. V. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
  • Sayers, R. (2006). Principles of awareness-raising for information literacy, a case study. Bankok: UNESCO.
  • Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Routledge. doi:10.4324/9780203602263
  • Smith, L., Morgan, A. ve van der Meer, A. (2003). Community-driven Research in Cultural Heritage Management: the Waanyi Women’s History Project. International Journal of Heritage Studies, 9(1), 65–80. doi:10.1080/1352725022000056631
  • The Australia ICOMOS. (1999). The Australia ICOMOS Charter for the Conservation of Places of Cultural Significance - (The Burra Charter). 20 Ağustos 2022 tarihinde https://australia.icomos.org/wp-content/uploads/BURRA_CHARTER.pdf adresinden erişildi.
  • Timothy, D. J. ve Boyd, S. W. (2006). World Heritage Sites in the Americas. A. Leask ve A. Fyall (Ed.), Managing World Heritage Sites içinde (ss. 235–245). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Tuan, Y. F. (2001). Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Turgut Gültekin, N. ve Uysal, M. (2018). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 2030–2065. doi:10.26466/opus.446272
  • Türk Dil Kurumu. (2022). “Değer” Maddesi. 17 Ağustos 2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • UNESCO. (1972). Dünya Kültürel ve Doğal Mirasın Korunması Sözleşmesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://teftis.ktb.gov.tr/TR-263665/dunya-kulturel-ve-dogal-mirasin-korunmasi-sozlesmesi.html adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2003). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://ich.unesco.org/doc/src/00009-TR-PDF.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2005). Kültürel İfadelerin Çeşitliliğinin Korunması ve Geliştirilmesi Sözleşmesi. 11 Ağustos 2022 tarihinde https://www.unesco.org.tr/Pages/179/177/ adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2009). 2009 UNESCO Framework for Cultural Statistics. 15 Ağustos 2022 tarihinde http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/unesco-framework-for-cultural-statistics-2009-en_0.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2014). Operational Strategy on Youth 2014-2021. 15 Ağustos 2022 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227150 adresinden erişildi.
  • Urry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage.
  • Yan, C. G. ve Morrison, A. M. (2008). The Influence of Visitors’ Awareness of World Heritage Listings: A Case Study of Huangshan, Xidi and Hongcun in Southern Anhui, China. Journal of Heritage Tourism, 2(3), 184–195. doi:10.2167/jht059.0
  • Yaşarsoy, E., Koç, D. E. ve Ulema, Ş. (2021). Kültürel Miras Farkındalığı: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1299–1318.
  • Yavuz, F. (2012). Çevresel Planlamada Katılımcı Yaklaşımlar. Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük içinde (ss. 82–84). İstanbul: Ninova Yayınları.
  • Yılmaz Karaca, Ş., Şahbudak, E., Akkuş, G. ve Işkın, M. (2017). Kültürel Miras Farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama Çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), 80–101.
  • Zancheti, S. M. ve Jokilehto, J. (1997). Values and Urban Conservation Planning: Some Reflections on Principles and Definitions. Journal of Architectural Conservation, 3(1), 37–51. doi:10.1080/13556207.1997.10785179
  • URL-1 : 15 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/wheducation/ adresinden erişildi.
  • URL-2: 18 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/whvolunteers/ adresinden erişildi.
  • URL-3: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://www.heritagevolunteers.eu/ adresinden erişildi.
  • URL-4: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/tourism/#:~:text=The%20UNESCO%20World%20Heritage%20and,protected%2C%20and%20appropriate%20tourism%20developed adresinden erişildi.
  • URL -5: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/activities/949/ adresinden erişildi.
  • URL-6: 16 Ağustos 2022 tarihinde https://koee2018.kormany.hu/download/5/55/32000/03_Factsheets_Youth%20for%20heritage-LD.pdf adresinden erişildi.
  • URL-7: 12 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2021-1-PL01-KA152-YOU-000019009 adresinden erişildi.
  • URL-8: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-PT02-KA105-006532 adresinden erişildi.
  • URL-9: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2017-3-LI02-KA105-000055 adresinden erişildi.
  • URL-10: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2018-2-PT02-KA105-005322 adresinden erişildi.
  • URL-11: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2018-3-TR01-KA105-061917 adresinden erişildi.
  • URL-12: 15 Ağustos 2022 tarihinde https://www.iccrom.org/projects/heritage-hubs adresinden erişildi.

Youth Awareness of Tangible Cultural Heritage: Perspectives from the Experience of the Erasmus+ Project

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 13 - 32, 28.02.2023
https://doi.org/10.51664/artium.1167887

Öz

Cultural heritage is the resources that reflect the tangible and intangible assets, events and information in the society to which it belongs. In order to protect this heritage with modern, scientific, innovative and sustainable methods, it is necessary to increase the level of social awareness. In particular, activities aiming to increase young people's awareness about cultural heritage and their participation in conservation processes should be developed. This study aimed to share the experiences of the Erasmus+ Youth Exchange project named "From Past to Future", which intended to raise awareness of tangible cultural heritage and its protection among young people and to evaluate the level of achievement/succession of the project. 43 young people from three different countries participated in the "From the Past to the Future" Erasmus+ Youth Exchange project, which spanned an eight-month calendar. In the project, 14 activities prepared with the themes of "what, why and how we protect" were carried out about tangible cultural heritage assets; in addition to the activities, a questionnaire was applied to the participants. The outputs of the activities carried out in the project were interpreted by the experts, and the survey findings were evaluated using descriptive analysis. As a result, it can be said that young people mostly have information about the definition, scope and classification of tangible cultural heritage, they understand the cultural heritage values that are the underlying reason for the conservation of heritage assets, and they are aware that these values can be preserved by increasing the level of social awareness, and they tend to participate in similar projects. These results indicate that the "From the Past to the Future" Erasmus+ Youth Exchange project increases young people's knowledge, experience, sensitivity and awareness about cultural heritage and encourages their participation in conservation processes.

Proje Numarası

2019-2-TR01-KA105-078518

Kaynakça

  • Aas, C. ve Ladkin, A. (2005). Stakeholder Collabration and Heritage Management, 32(1), 28–48. doi:10.1016/j.annals.2004.04.005
  • Ablak, S., Dikmenli, Y. ve Çetin, T. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kırşehir’in Tarihi ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 171–186.
  • Akkuş, G., Karaca, Ş. ve Polat, G. (2015). Miras Farkındalığı ve Deneyimi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Keşifsel Bir Çalışma. Akademik Bakış Dergisi, (50), 71–81.
  • Ashworth, G. J. ve Graham, B. (2005). Senses of Place, Senses of Time and Heritage. B. J. Ashworth G.J. ve Graham (Ed.), Senses of Place: Senses of Time içinde (ss. 3–14). Aldershot: Ashgate. doi:10.4324/9781315243467-9
  • Avrupa Konseyi. (1975). Amsterdam Bildirgesi. 17 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0458320001536681780.pdf adresinden erişildi.
  • Bahtiyar Karadeniz, C. (2020). Assessment for Awareness and Perception of the Cultural Heritage of Geography Students. Review of International Geographical Education (RIGEO), 10(1), 40–64.
  • Bahtiyar Karadeniz, C., Sarı, S. ve Kabacık, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Ordu İlinin Doğal ve Kültürel Turistik Çekiciliklerine İlişkin Farkındalık ve Deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 667–684.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, T. ve Gürgil, F. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bartın’ın Doğal ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 255–274.
  • Chitty, G. (2017). Introduction: Engaging Conservation–practising Heritage Conservation in Communities. G. Chitty (Ed.), Heritage, Conservation and Communities: Engagement, Participation and Capacity Building içinde (ss. 21–34). Roudledge.
  • Çiftçi, A. (2020). Impact of Historic Environments on Child’s Cultural Identity and Architectural Heritage Awareness: C.A.T.C.H. (Children-Architects to Create Homes), Erasmus + Project Experience. The Historic Environment: Policy & Practice, 11(2–3), 127–157. doi:10.1080/17567505.2020.1750291
  • Cihangir, M. ve Köksal, S. (2019). Gençliğin Kültürel Miras Algısı: Osmaniye Yöresi İçin Ankete Dayalı Bir Değerlendirme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 266–277.
  • COBUILD Advanced English Dictionary. (2022). Heritage Maddesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/heritage adresinden erişildi.
  • Council of Europe. (2005). Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society. 9 Ağustos 2022 tarihinde https://rm.coe.int/1680083746 adresinden erişildi.
  • Daeghouth, S., Ward, C., Gambarelli, G., Styger, E. ve Roux, J. (2008). Havza Yönetim Yaklaşımları, Politikaları ve Faaliyetleri: Ölçek Büyütmeye Yönelik Dersler, Su Sektörü Kurulu Kararı Belge Serisi Belge No.11. Washington D.C.
  • Dinç, E., Erdil, M. ve Keçe, M. (2011). Uşak Üniversitesi Öğrencilerinin Tarihi ve Kültürel Eserler Hakkındaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 267–285.
  • Dostoğlu, N., Başdemir, A., Durmaçalış, B. ve Çalıkuşu, E. (2016). Awareness Raising Process in World Heritage Site Bursa. Türkiye Biilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi (TÜBA-KED), 14, 209–221.
  • English Heritage. (2008). Conservation Principles, Policies and Guidance. 22 Ağustos 2022 tarihinde https://historicengland.org.uk/images-books/publications/conservation-principles-sustainable-management-historic-environment/ adresinden erişildi.
  • Fairclough, G. (2009). New Heritage Frontiers. Heritage and Beyond içinde (ss. 29–41). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Feilden, B. M. (1982). Conservation of Historic Buildings. London: Butterworth and Co.
  • Feilden, B. M. ve Jokilehto, J. (1998). Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites. Rome: ICCROM.
  • Fojut, N. (2009). The Philosophical, Political and Pragmatic Roots of the Convention. Heritage and Beyond içinde (ss. 13–21). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Fyall, A. ve Rakic, T. (2006). The Future Market for World Heritage Sites. A. Leask ve A. Fyall (Ed.), Managing World Heritage Sites içinde (ss. 159–175). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Graham, B., Ashworth, G. J. ve Tunbridge, J. E. (2000). A Geography of Heritage: Power, Culture and Economy. London: Arnold. Hall, C. M. ve Piggin, R. (2002). Tourism Business Knowledge of World Heritage Sites: a New Zealand Case Study. International Journal of Tourism Research, 4(5), 401–411. doi:10.1002/jtr.391
  • ICOMOS. (2008). Kültürel Miras Alanlarının Yorumlanması ve Sunumu Tüzüğü. 20 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_en0066198001536912401.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2011). Tarihi Kent ve Kentsel Alanların Korunması ve Yönetimi için Valetta İlkeleri. 22 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0592931001536912260.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2014). İnsani Değer Olarak Miras ve Peyzaj Hakkında Floransa Bildirgesi. 15 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_tr0034808001536912096.pdf adresinden erişildi.
  • ICOMOS. (2017). Miras ve Demokrasi Hakkında Delhi Bildirgesi. 12 Ağustos 2022 tarihinde http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_en0487125001587380902.pdf adresinden erişildi.
  • Kuijper, M. W. M. (2003). Marine and coastal environmental awareness building within the context of UNESCO Õ s activities in Asia and the Pacific, 47, 265–272. doi:10.1016/S0025-326X(02)00469-1
  • Mancı, A. R. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Miras Farkindaliği ve Deneyimleri: Harran Üniversitesi Örneği- Şanlıurfa. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1164–1177.
  • Mason, R. (2002). Assessing Values in Conservation Planning: Methodological Issues and Choices. M. De la Torre (Ed.), Assessing the Values of Cultural Heritage içinde (ss. 5–30). Los Angeles: The Getty Conservation Institute.
  • McIntosh, A. J. ve C. Prentice, R. (1999). Affirming authenticity. Annals of Tourism Research, 26(3), 589–612. doi:10.1016/S0160-7383(99)00010-9
  • Menkshi, E., Braholli, E., Çobani, S. ve Shehu, D. (2021). Assessing Youth Engagement in the Preservation and Promotion of Culture Heritage: A Case Study in Korça City, Albania. Quaestiones Geographicae, 40(1), 109–125. doi:10.2478/quageo-2021-0009
  • Munjeri, D. (2004). Anchoring African Cultural and Natural Heritage: the Significance of Local Community Awareness in the Context of Capacity-Building. World Heritage Papers 13 içinde (ss. 75–80). Paris: UNESCO World Heritage Center.
  • Nyaupane, G. P. ve Timothy, D. J. (2010). International Journal of Heritage Heritage awareness and appreciation among community residents : perspectives from Arizona , USA, (January 2015), 37–41. doi:10.1080/13527251003620776
  • Poria, Y., Biran, A. ve Reichel, A. (2006). Tourist Perceptions: Personal vs. Non-Personal. Journal of Heritage Tourism, 1(2), 121–132. doi:10.2167/jht005.0
  • Poria, Y., Butler, R. ve Airey, D. (2003). The core of heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(1), 238–254. doi:10.1016/S0160-7383(02)00064-6
  • Riegl, A. (1903). Modern Anıt Kültü Doğası ve Kökeni (2005. bs.). İstanbul: Daimon.
  • Salvador, M. V. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
  • Sayers, R. (2006). Principles of awareness-raising for information literacy, a case study. Bankok: UNESCO.
  • Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Routledge. doi:10.4324/9780203602263
  • Smith, L., Morgan, A. ve van der Meer, A. (2003). Community-driven Research in Cultural Heritage Management: the Waanyi Women’s History Project. International Journal of Heritage Studies, 9(1), 65–80. doi:10.1080/1352725022000056631
  • The Australia ICOMOS. (1999). The Australia ICOMOS Charter for the Conservation of Places of Cultural Significance - (The Burra Charter). 20 Ağustos 2022 tarihinde https://australia.icomos.org/wp-content/uploads/BURRA_CHARTER.pdf adresinden erişildi.
  • Timothy, D. J. ve Boyd, S. W. (2006). World Heritage Sites in the Americas. A. Leask ve A. Fyall (Ed.), Managing World Heritage Sites içinde (ss. 235–245). Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Tuan, Y. F. (2001). Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Turgut Gültekin, N. ve Uysal, M. (2018). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 2030–2065. doi:10.26466/opus.446272
  • Türk Dil Kurumu. (2022). “Değer” Maddesi. 17 Ağustos 2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • UNESCO. (1972). Dünya Kültürel ve Doğal Mirasın Korunması Sözleşmesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://teftis.ktb.gov.tr/TR-263665/dunya-kulturel-ve-dogal-mirasin-korunmasi-sozlesmesi.html adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2003). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi. 10 Ağustos 2022 tarihinde https://ich.unesco.org/doc/src/00009-TR-PDF.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2005). Kültürel İfadelerin Çeşitliliğinin Korunması ve Geliştirilmesi Sözleşmesi. 11 Ağustos 2022 tarihinde https://www.unesco.org.tr/Pages/179/177/ adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2009). 2009 UNESCO Framework for Cultural Statistics. 15 Ağustos 2022 tarihinde http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/unesco-framework-for-cultural-statistics-2009-en_0.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO. (2014). Operational Strategy on Youth 2014-2021. 15 Ağustos 2022 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227150 adresinden erişildi.
  • Urry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage.
  • Yan, C. G. ve Morrison, A. M. (2008). The Influence of Visitors’ Awareness of World Heritage Listings: A Case Study of Huangshan, Xidi and Hongcun in Southern Anhui, China. Journal of Heritage Tourism, 2(3), 184–195. doi:10.2167/jht059.0
  • Yaşarsoy, E., Koç, D. E. ve Ulema, Ş. (2021). Kültürel Miras Farkındalığı: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1299–1318.
  • Yavuz, F. (2012). Çevresel Planlamada Katılımcı Yaklaşımlar. Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük içinde (ss. 82–84). İstanbul: Ninova Yayınları.
  • Yılmaz Karaca, Ş., Şahbudak, E., Akkuş, G. ve Işkın, M. (2017). Kültürel Miras Farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama Çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), 80–101.
  • Zancheti, S. M. ve Jokilehto, J. (1997). Values and Urban Conservation Planning: Some Reflections on Principles and Definitions. Journal of Architectural Conservation, 3(1), 37–51. doi:10.1080/13556207.1997.10785179
  • URL-1 : 15 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/wheducation/ adresinden erişildi.
  • URL-2: 18 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/whvolunteers/ adresinden erişildi.
  • URL-3: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://www.heritagevolunteers.eu/ adresinden erişildi.
  • URL-4: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/tourism/#:~:text=The%20UNESCO%20World%20Heritage%20and,protected%2C%20and%20appropriate%20tourism%20developed adresinden erişildi.
  • URL -5: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://whc.unesco.org/en/activities/949/ adresinden erişildi.
  • URL-6: 16 Ağustos 2022 tarihinde https://koee2018.kormany.hu/download/5/55/32000/03_Factsheets_Youth%20for%20heritage-LD.pdf adresinden erişildi.
  • URL-7: 12 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2021-1-PL01-KA152-YOU-000019009 adresinden erişildi.
  • URL-8: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-PT02-KA105-006532 adresinden erişildi.
  • URL-9: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2017-3-LI02-KA105-000055 adresinden erişildi.
  • URL-10: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2018-2-PT02-KA105-005322 adresinden erişildi.
  • URL-11: 10 Ağustos 2022 tarihinde https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2018-3-TR01-KA105-061917 adresinden erişildi.
  • URL-12: 15 Ağustos 2022 tarihinde https://www.iccrom.org/projects/heritage-hubs adresinden erişildi.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Harman Aslan 0000-0003-2489-7628

Melisa Diker 0000-0003-2681-1306

Proje Numarası 2019-2-TR01-KA105-078518
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2023
Kabul Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Harman Aslan, E., & Diker, M. (2023). Gençlerin Somut Kültürel Miras Farkındalığı: Erasmus+ Projesi Deneyiminden Perspektifler. Artium, 11(1), 13-32. https://doi.org/10.51664/artium.1167887

Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University

Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). 

28842https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/