Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuklarla birlikte tuvalet tasarlamak: Okul öncesi eğitim kurumunda bir tasarım serüveni

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 153 - 161, 15.08.2024
https://doi.org/10.51664/artium.1336602

Öz

Çocuklar uzun zamandır tasarımcılar tarafından göz ardı edilmektedir. Ancak, yaratıcı mekanlar tasarlamak için çocukların tasarım süreçleri içerisinde yer alması önemlidir. Çocukların kullanıcısı oldukları mekanların tasarım sürecinde, kendi deneyimleri doğrultusunda sürece dahil edilmeye hakları vardır. Okul öncesi eğitim kurumları, çocuğun sosyalleşmeye ilk başladığı yer olarak önemlidir. Bu mekanların tasarımları çocukların gelecek yaşamlarını etkilemektedir. Okul öncesi dönemini de kapsayan tuvalet eğitimi sürecinde de çocukların gelecek yaşamlarını ve gelişimlerini etkilemektedir. Çocukların sağlıklı bir tuvalet alışkanlığı kazanmasıyla birlikte kas kontrolleri ve özbakım becerileri gibi birçok alanda farkındalık kazanması açısından önemlidir. Okul öncesi eğitim kurumlarındaki tuvalet iç mekanlarının tasarımı da çocukların bilişsel, fiziksel ve zihinsel gelişimlerini etkilemektedir. Araştırmanın amacı, kullanıcı olarak Alfa kuşağı olan 36-72 ay grubu çocukların beklentileri doğrultusunda okul öncesi eğitim kurumlarındaki ıslak hacim olarak tuvalet iç mekan tasarım kriterlerlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ve çocuklarla birlikte sürecin yürütülmesine imkan sağlayan Mozaik yaklaşım kullanılarak veri toplanmıştır. Çalışma sonucunda, Alfa kuşağı olan 36-72 ay grubu çocukların tuvalet iç mekanlarının tasarımına yönelik önerilerinin teknoloji odaklı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altman, I., & Chemers M. (1980). Culture and Environment, Environmental Cognition and Perception, Wadsworth Inc.
  • Aubrey, C., & Dahl, S. (2013). The confidence and competence in information and communication technologies of practitioners, parents and young children in the Early Years Foundation Stage, Early Years, 34, 94–108.
  • Augusto dos Reis, T. (2018). Study on the Alpha generation and the reflection of its behavior in the organizational environment, Journal of Research in Humanities and Social Science, 6(1), 9-19.
  • Binder, T., Brandt, E., & Gregory, J. (2008). Design participation(-s). CoDesign, 4 (1), 1-3. DOI: 10.1080/15710880801905807
  • Creswell, j. W. (2007). Quanlitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. California: Thousand Oak.
  • Clark, A. (2005). Ways of seeing: using the Mosaic approach to listen to young children’s perspectives. Bristol: Policy Press.
  • Clark, A., & Moss, P. (2011). Listening to Young Children: The Mosaic Approach. İngiltere: NCB.
  • Landoni, M., Rubegni, E., Nicol, E., & Read, J. (2016). How Many Roles Can Children Play? Proceedings of the 15th International Conference on Interaction Design and Children, Manchester, United Kingdom. https://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2930674. 2932222
  • LGA Architectural Partners. (2016, July 5). Child Care Design & Technical Guideline. Toronto: Children’s Services. https://www.toronto.ca/wp-content/uploads/2017/12/8641-CS childcaredesign.pdf
  • Marcdante, K, J., & Kliegmen R, M. (2001). Nelson Essentials of Pediatrics. (Çev: Tuzcu, S). Istanbul: Nobel Tıp Kitap Evleri Ltd. Şti.
  • McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2011). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generation. Sydney: A UNSW Press Book.
  • Muller, M. J. (2002). Participatory design: The third space in HCI. In J. Jacko and A. Sears (Eds.s), The human-computer interaction handcook: Fundamentals, evolving Technologies and emerging applications (pp. 1051-1068). Mahwah, NJ: Lawrence Eralbaum Associates.
  • Nagy, A., & Kölcsey, A. (2017). Generation Alpha: Marketing or Science?, Acta Technologica Dubnicae, 7(1), 107- 115.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants, On the Horizon, 9(5), 1-6. Punch, S. (2002) ‘Research with Children: The Same or Different from Research with Adults?’ Childhood, 9 (3), 321-341.
  • Salk, L. (1993). Bebeklikten Yetişkinliğe Çocuğun Duygusal Sorunları. (Çev: Onur, E.) İstanbul: Remzi Kitabevi. Sander, E.B.N., & Stappers, P.J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, 4(1), 5-18.
  • Sleeswijk Visser, F., Stappers, P. J., Van der Lugt, R., & Sanders, E. B. N. (2005). Contextmapping: Experiences from practice, Codesign, 1(2), 119-149.
  • Smith, M. A. (2020). Parental and Teacher Perceptions about the Importance of Preschool Play: An Exploratory Case Study. California: ProQuest LLC.
  • UNESCO. (2021, October 21). Convention on the Rights of the Child. UNESCO website. https://www.unicef.org/child-rights-convention/what-is-the-convention
  • Uyaroğlu, B. (2017). Özbakım Becerilerinin Gelişimi. E. N. Baysal Metin (Ed.) Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi içinde (pp. 56- 81). Ankara: Pegem Publisher.
  • Yavuzer, H. (2017). Bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimiyle Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. Remzi kitapevi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Designing toilets with children: A design adventure in preschool educational institution

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 153 - 161, 15.08.2024
https://doi.org/10.51664/artium.1336602

Öz

Children have long been neglected by designers. However, children's participation in the design process is essential for the creation of creative spaces. Children have the right to be involved in the design of the spaces they use based on their personal experiences. Preschool educational institutions are essential as the initial socialization environment for the child. The designs of these facilities have an impact on the lives of children in the future. The process of toilet training, which includes the preschool years, impacts the lives and development of children in the future. In addition to a healthy toileting routine, it is necessary for children to develop awareness in many areas, such as muscle control and self-care abilities. The design of toilet interiors in preschool educational institutions also affects the cognitive, physical and mental development of children. The purpose of this study is to determine the interior design criteria of the toilet as a wet area in preschool educational institutions in accordance with the expectations of children in the 36-72 month age range who are members of Gen Alpha. The case study, one of the qualitative research methods, was used in this research, along with a mosaic approach, which allows the process to be conducted with children The study's findings revealed that the suggestions for the design of the toilet interiors of the 36-72 month group children, who are Gen Alpha, are tech-focused.

Kaynakça

  • Altman, I., & Chemers M. (1980). Culture and Environment, Environmental Cognition and Perception, Wadsworth Inc.
  • Aubrey, C., & Dahl, S. (2013). The confidence and competence in information and communication technologies of practitioners, parents and young children in the Early Years Foundation Stage, Early Years, 34, 94–108.
  • Augusto dos Reis, T. (2018). Study on the Alpha generation and the reflection of its behavior in the organizational environment, Journal of Research in Humanities and Social Science, 6(1), 9-19.
  • Binder, T., Brandt, E., & Gregory, J. (2008). Design participation(-s). CoDesign, 4 (1), 1-3. DOI: 10.1080/15710880801905807
  • Creswell, j. W. (2007). Quanlitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. California: Thousand Oak.
  • Clark, A. (2005). Ways of seeing: using the Mosaic approach to listen to young children’s perspectives. Bristol: Policy Press.
  • Clark, A., & Moss, P. (2011). Listening to Young Children: The Mosaic Approach. İngiltere: NCB.
  • Landoni, M., Rubegni, E., Nicol, E., & Read, J. (2016). How Many Roles Can Children Play? Proceedings of the 15th International Conference on Interaction Design and Children, Manchester, United Kingdom. https://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2930674. 2932222
  • LGA Architectural Partners. (2016, July 5). Child Care Design & Technical Guideline. Toronto: Children’s Services. https://www.toronto.ca/wp-content/uploads/2017/12/8641-CS childcaredesign.pdf
  • Marcdante, K, J., & Kliegmen R, M. (2001). Nelson Essentials of Pediatrics. (Çev: Tuzcu, S). Istanbul: Nobel Tıp Kitap Evleri Ltd. Şti.
  • McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2011). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generation. Sydney: A UNSW Press Book.
  • Muller, M. J. (2002). Participatory design: The third space in HCI. In J. Jacko and A. Sears (Eds.s), The human-computer interaction handcook: Fundamentals, evolving Technologies and emerging applications (pp. 1051-1068). Mahwah, NJ: Lawrence Eralbaum Associates.
  • Nagy, A., & Kölcsey, A. (2017). Generation Alpha: Marketing or Science?, Acta Technologica Dubnicae, 7(1), 107- 115.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants, On the Horizon, 9(5), 1-6. Punch, S. (2002) ‘Research with Children: The Same or Different from Research with Adults?’ Childhood, 9 (3), 321-341.
  • Salk, L. (1993). Bebeklikten Yetişkinliğe Çocuğun Duygusal Sorunları. (Çev: Onur, E.) İstanbul: Remzi Kitabevi. Sander, E.B.N., & Stappers, P.J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, 4(1), 5-18.
  • Sleeswijk Visser, F., Stappers, P. J., Van der Lugt, R., & Sanders, E. B. N. (2005). Contextmapping: Experiences from practice, Codesign, 1(2), 119-149.
  • Smith, M. A. (2020). Parental and Teacher Perceptions about the Importance of Preschool Play: An Exploratory Case Study. California: ProQuest LLC.
  • UNESCO. (2021, October 21). Convention on the Rights of the Child. UNESCO website. https://www.unicef.org/child-rights-convention/what-is-the-convention
  • Uyaroğlu, B. (2017). Özbakım Becerilerinin Gelişimi. E. N. Baysal Metin (Ed.) Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi içinde (pp. 56- 81). Ankara: Pegem Publisher.
  • Yavuzer, H. (2017). Bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimiyle Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. Remzi kitapevi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İç Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Ağaoğlu Çobanlar 0000-0002-2324-7327

Füsun Curaoğlu 0000-0002-9594-2281

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 12 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ağaoğlu Çobanlar, G., & Curaoğlu, F. (2024). Designing toilets with children: A design adventure in preschool educational institution. Artium, 12(2), 153-161. https://doi.org/10.51664/artium.1336602

Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University

Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). 

28842https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/