Bu
çalışmada, Tekirdağ 1/5000 Ölçekli Nazım İmar Planı ile Tekirdağ Büyükşehir
Belediyesi Toplu Taşıma Sistemi Rehabilitasyonu Projesi çalışmaları arasında
ilişki kurulup, iki plan türünden de veriler kullanılarak erişilebilirlik
ölçütlerine dayalı ve bölge bazlı verimlilik göstergeleri yaratılmıştır. İmar
planında yer alan konut alanlarının büyüklük ve konumları potansiyel
erişilebilirlik ölçütleri kapsamında sorgulanarak yeni düzenleme önerileri
geliştirilmiştir. Bu doğrultuda ihtiyaç duyulan mekânsal veriler nazım imar
planından, mesafeye dayalı veriler ise toplu taşıma planlaması çalışmalarından
elde edilmiştir. Böylece 1/5000 Ölçekli Süleymanpaşa Nazım İmar Planı için daha
analitik, mekânsal etkileşimi sürece dâhil eden ve ulaşım eksenli bir geri
bildirim aracı geliştirilmiştir.
In this study, zonal
accessibility based performance indicators have been generated by using the
relation between 1/5000 scaled Tekirdag Land Use Plan and 2015 Urban Public
Transport Plan. The areal amount of residential areas which take place in land
use plan have been requisitioned and new land use proposals have been
generated. Accordingly, required spatial data have been obtained from land use
plan and impedance factors have been obtained from public transport studies.
Thus, a transportation based feedback process which evaluates the spatial
interaction has been performed for 1/5000 Scaled Land Use Plan of Suleymanpasa.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 5 Issue: 1 |
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/