One of the main goals in sustainable
school design is to get more value from daylight. When using natural light, the
need for artificial lighting is minimized and the success of students in the
learning environment is maintained. In this context, the purpose of this study
is to identify the methods used to support the use of daylight in schools
designed in accordance with the principles of sustainability. As part of the
study, solutions were considered to increase daylight consumption in school
samples, designed to ensure sustainability as part of “providing daylight,
controlling daylight, and supporting natural light”. In the studied samples,
the receiving of natural light is provided in various ways, glazing in the
south wall, using windows at the height of the floor, openings on top of the
room and in some cases combining these strategies. The goal of supporting
natural lighting is to effectively determine the shape of buildings. Textile
layers, daylight sensitive louvre systems are used in protection against
daylight, and energy consumption is significantly reduced. Light shelves that
direct light inwards and the reflective properties of water surfaces are used
to support daylight. When designing school buildings, attention should be paid
to evaluating the approaches mentioned in accordance with the objective of
supporting the production of natural light.
Sustainable schools daylighting in schools daylighting systems
Sürdürülebilir okul tasarımındaki temel amaçlardan biri gün
ışığından daha fazla yararlanılmasıdır. Gün ışığının kullanımıyla, yapay aydınlatma
gereksinimi en aza düşürülmekte ve öğrenme ortamında öğrencilerin başarısı desteklenmektedir.
Bu bağlamda çalışmada, son yıllarda sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda
tasarlanmış okullarda gün ışığı alımını desteklemek için yararlanılan
yöntemleri tanımlayabilmek amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında sürdürülebilir
okul örneklerinde gün ışığı alımının arttırılmasına yönelik çözümler “gün
ışığının alımında olanaklar, gün ışığının kontrolü ve desteklenmesi” konuları
kapsamında incelenmektedir. Değerlendirilen örneklerde gün ışığı alımı, güney
yönünde geniş açıklıklar, kat yüksekliğinde pencereler ve tepe ışığı sağlayan açıklıklar
birlikte kullanılarak sağlanmaktadır. Gün ışığı alımının desteklenmesi amacı
bina formunun belirlenmesinde de etkili olmaktadır. Gün ışığından korunmada
ışığa duyarlı hareket eden tekstil katmanlar, panjur sistemleri kullanılmakta
ve enerji tüketimi büyük ölçüde düşürülmektedir. Gün ışığı alımının
desteklenmesinde ışığı iç mekâna yönlendiren ışık raflarından ve su
yüzeylerinin yansıtıcı özelliğinden yararlanılmaktadır. Okul binaları
tasarımında, gün ışığından yararlanılması hedefi doğrultusunda belirtilen yöntemlerin
bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesine önem verilmelidir.
Sürdürülebilir eğitim binaları doğal aydınlatma okullarda gün ışığı sistemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 8 Sayı: 1 |
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/