Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Yapılarında Mekânların Akustik Analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 95 - 104, 30.08.2020

Öz

Eğitim yapılarında mekânların akustik sorunları sıkça karşılaştığımız mimari tasarım sorunlarından bir tanesidir. Bu çalışmada fakülte binalarındaki hacimlerin matematiksel veriler üzerinden analizine yer verilmiştir. Bu bağlamda ilk olarak ses, gürültü, akustik kavramları üzerinde durulmuş; akustik değerlendirme parametreleri ve akustik kusurlar araştırılmıştır. Genel literatür kavramları ve parametrelere değinildikten sonra araştırma alanı belirlenmiştir. Bu çalışmada, N.E.Ü. 15 Temmuz Yerleşkesi örneği üzerinden eğitim yapılarında yer alan sınıflarda akustik koşullar irdelenmiştir. N.E.Ü. 15 Temmuz yerleşkesinde akustik sorunlar barındıran C1 ve C2 sınıfları seçilmiştir. Bu sınıflarda çınlama problemi nedeniyle süreç içerisinde yutucu yüzey kaplamaları eklenmiştir. Ancak sınıflar için en önemli akustik koşul olan konuşma anlaşılabilirliği sağlanamamıştır. Gerek yutucu yüzey uygulanmasına rağmen optimum akustik koşulların sağlanamaması gerekse bu mekanların iç bükey yüzey gibi akustik kusurlara neden olabilecek tasarım formuna sahip olmaları; mekanların akustik yetersizliklere sahip olmasına yol açmıştır. Yapılan çalışmada, öncelikle çalışma konusu olan fakülte binalarına örnek olarak seçilen N.E.Ü. 15 Temmuz Yerleşkesinin projeleri elde edilmiştir. Daha sonra fakülte binasında analizi yapılacak olan mekânların Sketch Up yazılımında 3 boyutlu modeli yapılarak ODEON Akustik Simülasyon Programına aktarılmıştır. Kaynak ve alıcı noktaları, kaplama malzemeleri, optimum değer kabulleri yapılarak akustik simülasyon yapılmıştır. Daha sonraki süreçte tanımlanan akustik parametreler ışığında değerlendirmeler yapılmış ve sonuçlar ortaya konulmuştur. Yapılan bu çalışmada, C1 ve C2 sınıflarında kişi başına düşen hacim miktarının fazla olduğu, iç bükey yüzeylerin sınıfların akustik açıdan homojen olmamasına neden olduğu, uygulanan ilave yutucu yüzeylerin çınlama sürelerini optimum değer aralığına getirdiği halde konuşma anlaşılabilirliğinin yeterli olmadığı ve bu eğitim yapılarının tasarım aşamasında akustik değerlerin göz önüne alınarak tasarlanmadığı görülmektedir. Tasarım aşamasında akustik koşullar doğrultusunda tasarlanmayan eğitim yapılarında ise yapılacak iyileştirmelerde çınlama süresinin optimum değere getirilmesinin yeterli olmadığı ve iyileştirme önerilerinin diğer akustik parametrelerle birlikte değerlendirilmesinin gerekliliği ortaya konularak çözüm önerileri sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Necmettin Erbakan Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinatörlüğü

Proje Numarası

171219011

Teşekkür

N.E.Ü. Bap Koordinatörlüğüne bu çalışmaya verdiği desteklerden dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1) Abdou, A. (2003). “Measurement of Acoustical Characteristics of Mosques in Saudi Arabia”. Journal Acoustic Society of America, v. 113, p. 1505-1517.
  • 2) Abakar, K.M., Alibaba, H.Z. (2019). “Acoustic Improvement of School Buildings”. United International Journal for Research & Technology, v.01, p.22-30.
  • 3) Ballou, G. (2009). Electroacoustic Devices: Microphones and Loudspeakers. Elsevier, New York, USA.
  • 4) Beranek, L. (2004). Concert Halls and Opera Houses. Second Edition, Springer, New York, USA.
  • 5) Barron, M. (2009). Auditorium Acoustics and Architectural Design. Second Edition, Spon Press, London and New York.
  • 6) Brooks, C.N. (2003). Architectural Acoustics. McFarland Company Inc., North Carolina.
  • 7) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2018). Binaların Gürültüden Korunması Hakkında Yönetmelik.
  • 8) Duran, S. ve diğerleri. (2019). “Acoustic Design Criteria For Higher-Education Learning Environments”. Proceedings of the Institute of Acoustics, v. 41.
  • 9) Elkhateeb, A., Adas, A., Attia, M., Balila, Y. (2015). The Acoustics Of Masjids, Why They Differ From The Classical Speech Rooms, The 22nd International Congress on Sound and Vibration, 12-16 Temmuz 2015, Florence, İtalya.
  • 10) Everest, F. A. (2009). Pohlmann, K.C. Master Handbook of Acoustics. McGraw-Hill Inc., New York.
  • 11) Garcia, D.P. (2011). The Role of Classroom Acoustics on Vocal Intensity Regulation and Speakers’ Comfort. Doktora Tezi, Technical University of Denmark, Kongens Lyngby, Denmark.
  • 12) Kayili, M. (2005). Acoustic Solutions in Classic Ottoman Architecture. FSTC Limited, Manchester.
  • 13) Kinsler, L. ve Diğerleri. (2000). Fundamentals of Acoustic. John Wiley & Sons, Inc., New York, USA.
  • 14) Köse, S. (2010). Havaalanı Çevresindeki Okullarda Gürültüden Rahatsızlığın ve Sınıf İç Akustik Koşullarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 15) Long, M. (2006). Architectural Acoustic. Elsevier Academic Press, California, USA.
  • 16) Trevor, T. J. (2009) D’Antonio, P. Acoustic Absorbers and Diffusers. Second Edition, Taylor & Francis, London and New York.
  • 17) Vigran, E. (2008). Building Acoustics. Taylor & Francis, London and New York.

Acoustical Analysis of Spaces in Educational Structures: Necmettin Erbakan University Case

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 95 - 104, 30.08.2020

Öz

Proje Numarası

171219011

Kaynakça

  • 1) Abdou, A. (2003). “Measurement of Acoustical Characteristics of Mosques in Saudi Arabia”. Journal Acoustic Society of America, v. 113, p. 1505-1517.
  • 2) Abakar, K.M., Alibaba, H.Z. (2019). “Acoustic Improvement of School Buildings”. United International Journal for Research & Technology, v.01, p.22-30.
  • 3) Ballou, G. (2009). Electroacoustic Devices: Microphones and Loudspeakers. Elsevier, New York, USA.
  • 4) Beranek, L. (2004). Concert Halls and Opera Houses. Second Edition, Springer, New York, USA.
  • 5) Barron, M. (2009). Auditorium Acoustics and Architectural Design. Second Edition, Spon Press, London and New York.
  • 6) Brooks, C.N. (2003). Architectural Acoustics. McFarland Company Inc., North Carolina.
  • 7) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2018). Binaların Gürültüden Korunması Hakkında Yönetmelik.
  • 8) Duran, S. ve diğerleri. (2019). “Acoustic Design Criteria For Higher-Education Learning Environments”. Proceedings of the Institute of Acoustics, v. 41.
  • 9) Elkhateeb, A., Adas, A., Attia, M., Balila, Y. (2015). The Acoustics Of Masjids, Why They Differ From The Classical Speech Rooms, The 22nd International Congress on Sound and Vibration, 12-16 Temmuz 2015, Florence, İtalya.
  • 10) Everest, F. A. (2009). Pohlmann, K.C. Master Handbook of Acoustics. McGraw-Hill Inc., New York.
  • 11) Garcia, D.P. (2011). The Role of Classroom Acoustics on Vocal Intensity Regulation and Speakers’ Comfort. Doktora Tezi, Technical University of Denmark, Kongens Lyngby, Denmark.
  • 12) Kayili, M. (2005). Acoustic Solutions in Classic Ottoman Architecture. FSTC Limited, Manchester.
  • 13) Kinsler, L. ve Diğerleri. (2000). Fundamentals of Acoustic. John Wiley & Sons, Inc., New York, USA.
  • 14) Köse, S. (2010). Havaalanı Çevresindeki Okullarda Gürültüden Rahatsızlığın ve Sınıf İç Akustik Koşullarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • 15) Long, M. (2006). Architectural Acoustic. Elsevier Academic Press, California, USA.
  • 16) Trevor, T. J. (2009) D’Antonio, P. Acoustic Absorbers and Diffusers. Second Edition, Taylor & Francis, London and New York.
  • 17) Vigran, E. (2008). Building Acoustics. Taylor & Francis, London and New York.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Semerci 0000-0002-1017-5141

Ali Kaygısız 0000-0002-8408-3792

Proje Numarası 171219011
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 20 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Semerci, F., & Kaygısız, A. (2020). Eğitim Yapılarında Mekânların Akustik Analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Artium, 8(2), 95-104.

Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University

Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). 

28842https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/