Anadolu Müslüman Türklerin gelmesiyle birlikte
bölge kültürel, sosyo-ekonomik gibi her alanda gelişmeye ve şekillenemeye
başlamıştır. Türkler, Orta Asya(Türkistan) bölgesinden miras olarak
getirdikleri ve Anadolu’da karşılaştıkları kültürün sentezinden Anadolu Türk
sanatı ve kültürü meydana getirmişlerdir. XI.yy. dan itibaren Selçuklu
Devletinin kurulmasıyla birlikte Türkler bu coğrafyada kültürlerini yüzlerce
mimari yapı, kilim, halı gibi ev eşyaları, giyim ve aksesuarlar gibi bir çok
eserlerle örf adet ve kültürlerini günümüze kadar ulaştırmayı başarmışlardır.
Özellikle mimari eserlerindeki geometrik ve bitkisel tezyinatları, mekan
kurguları, kullandığı mimari öğeler ve oranları sevilerek ve benimsenerek XI.
yy dan XXI. yy. kadar yaşantımızın (giyim, aksesuar, mimari, sanat) her
alanında kullanılmaya devam etmiştir. Bu çalışmada Selçuklu Dönemi anıtsal
mimari yapılarında kullanılan (geometrik-bitkisel motif ve mimari öğelerin)
morfolojik bir yaklaşım ile analizi benimsenmiştir. Bu bağlamda cephe
uygulamalarında, taç kapıların (portallerin) kütle-form etkisi, desen-motif
etkisi, malzeme-biçim etkisi, renk-doku etkisi açılarından irdeleme
yapılmıştır.
Anadolu Selçuklu Motifleri cephe tasarım morfoloji model taç kapı(portal)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 6 Sayı: 2 |
Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University
Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/